چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر با علائم روحی توأم با سندرم پیش از قاعدگی و ورزش صبحگاهی است. جامعۀ آماری تحقیق 300 نفر از دانشآموزان دختر راهنمایی مدارس شبانهروزی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 89- 90 بود که در دو مدرسه مشغول به تحصیل بودند. از میان دو مدرسه، یک مدرسه بهطور تصادفی برای نمونۀ تحقیق انتخاب شد. از 150 دانشآموز این مدرسه، 90 نفر که دارای سندرم پیش از قاعدگی بودند بهطور هدفمند برای شرکت در تحقیق انتخاب و پس از همسان سازی بر مبنای قد، وزن و سن بهطور تصادفی به دو گروه 45 نفری تجربی و شاهد تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت هشت هفته قبل از ورود به کلاس درس به ورزش صبحگاهی پرداخت در حالی که گروه شاهد در مدت فوق ورزش صبحگاهی انجام نداد. قبل از شروع دورۀ تمرینی هشت هفتهای از هر دو گروه در وضعیت عادی و دورۀ سندرم پیش از قاعدگی پیشآزمونی از درس ریاضی گرفته شد و پس از پایان دوره، مجددا از هر دو گروه در وضعیت عادی و دورۀ سندرم پیشاز قاعدگی پسآزمونی از درس مذکور گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج آزمونها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف - اسمیرنف، t استودنت، ANOVA، آزمون تعقیبی LSD و ضریب هبستگی پیرسون و نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد ورزش صبحگاهی بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی تأثیر مثبت دارد. علائم روحی توأم با سندرم پیش از قاعدگی بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی تأثیر منفی میگذارد و ورزش صبحگاهی موجب کاهش تأثیر منفی علائم روحی توأم با سندرم پیش از قاعدگی بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی میشود.
خلاصه ماشینی:
"سندرم پیش از قاعدگی و علائم توأم با آن در زمینههای مختلف زندگی و فعالیتهای بانوان Gonad premenstrual syndrome(PMS) Ellen et al Balaha et al Lorraine et al Pragya Sharma et al تأثیرگذار است.
یافتههای آلفگریلوگی و French Amy Carol Edward Stephen David et al Douglas Trudeau ea al Gillinsky Chomitz et al Coe et al همکاران 1 (2010) هم نشان میدهد بین رفتار سالم، فعالیت بدنی، کم بودنBMI 2 ، عادات خوب غذایی و پیشرفت تحصیلی ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد (30).
در ادامه مشخص شد که میانگین نمرات پسآزمون گروه تجربی در دورۀ بروز علائم روحی توأم با سندرم پیش از قاعدگی از میانگین نمرات پیشآزمون گروه تجربی و همچنین پسآزمون گروه شاهد در دورۀ بروز علائم روحی توأم با سندرم پیش از قاعدگی در پیشآزمون و پسآزمون بیشتر و تفاوت بین آنها از نظر آماری معنیدار است، اما تفاوت بین میانگین نمرات پسآزمون گروه تجربی در وضعیت عادی و دورۀ بروز علائم روحی توأم با سندرم پیش از قاعدگی از نظر آماری معنیدار نیست؛ به عبارت دیگر ورزش صبحگاهی بهطور معنیداری از تأثیر منفی بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کاسته است که با نتایج تحقیقات نیکبخت (1386)، فرنچ (2005)، امی (2005)، کارول (2003)، ادوارد (200)، استیفن (2000، دیوید و همکاران (2009)، داگلاس (2000) و مقدسی و همکاران (1388) همخوانی دارد."