Skip to main content
فهرست مقالات

اولویت بندی موانع توسعه ی حمایت مالی شرکت های خصوصی از ورزش قهرمانی بر اساس جمع بندی نتایج روش های MADM با استفاده از تکنیک ادغامی POSET

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (24 صفحه - از 149 تا 172)

کلیدواژه ها :

AHP ،ورزش قهرمانی ،TOPSIS ،SAW ،شرکت‌های خصوصی ،موانع توسعۀ حمایت مالی ،POSET

کلید واژه های ماشینی : اولویت‌بندی موانع توسعۀ حمایت مالی ، ورزش ، موانع توسعۀ حمایت مالی شرکت‌های ، توسعۀ حمایت مالی شرکت‌های ، شرکت‌های خصوصی از ورزش قهرمانی ، حمایت مالی شرکت‌های خصوصی ، اولویت‌بندی ، AHP ، TOPSIS ، موانع

هدف پژوهش حاضر اولویت‌بندی موانع توسعۀ حمایت مالی شرکت‌های خصوصی از ورزش قهرمانی کشور است. بدین منظور نظرات 78 مدیر شرکت‌های بزرگ خصوصی شهر اصفهان که در یک سال اخیر حامی مالی ورزش نبوده اند، بر اساس دو پرسشنامۀ متفاوت در مورد موانع معرفی‌شدۀ توسعۀ حمایت مالی شرکت‌های خصوصی از ورزش قهرمانی جمع‌آوری شد. پرسشنامۀ اول بر اساس مقایسه‌های زوجی موانع طراحی و به‌منظور ورودی روش AHP در نظر گرفته شد. پرسشنامۀ دوم بر اساس مقیاسی هفت ارزشی طراحی و به‌منظور ورودی دو روش TOPSIS و SAW در نظر گرفته شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و اولویت‌بندی موانع در روش AHP از نرم‌افزار Expert Choice و در روش TOPSIS از برنامه‌نویسی در محیط مت‌لب استفاده شد. از آنجا که نتایج روش‌های مختلف MADM برای مسئله‌ای خاص عمدتا متفاوت به‌دست می‌آیند، در این پژوهش، محققان برای رسیدن به نتیجۀ واحد توسط یک مجموعه رتبه‌بندی جزئی (POSET) به اجماعی از سه روش اولویت‌بندی میانگین، بردا و کپ لند دست یافتند. بر اساس نتایج نهایی از میان شش مانع کلی تعریف‌شده برای پیشروی توسعۀ حمایت مالی شرکت‌های خصوصی از ورزش قهرمانی، موانع اقتصادی در اولویت قرار گرفتند و از زیرمجموعه‌های آن نیز دست نیافتن به بازار جدید و عدم استحکام بیشتر ارتباط بین شرکت‌ها و مشتریان فعلی از طریق حمایت مالی از مهم‌ترین موانع معرفی شدند.

خلاصه ماشینی:

"نتایج پژوهش بر اساس نظریات مدیران عالی شرکت‌های خصوصی -که از مهم‌ترین ارکان توسعۀ این پدیده‌اند- شکل گرفته و برای اولویت‌بندی موانع نیز از جمع‌بندی نتایج سه روش MADM 3 (AHP 4 ، TOPSIS 5 و SAW 6 (که امروزه از کاربردی‌ترین روش‌های تصمیم‌گیری‌اند) با استفاده از تکنیک‌های ادغامی POSET (میانگین، بردا 7 و کپ لند 8 ) استفاده شد. R ابعاد ماتریس تصمیم‌گیری 78 9 78 9 9 9 با توجه به نتایج جدول 8 می‌توان گفت بی‌علاقگی شخصی مدیران شرکت‌ها و تمایل به صرف وقت در ورزش، بهره نگرفتن از مدیران با تفکرات و تخصص‌های تجاری و درآمدزایی در ورزش و همچنین نبود برنامه‌های بلندمدت در زمینۀ بازاریابی در شرکت‌ها، به ترتیب از مهم‌ترین موانع مدیریتی و سازمانی توسعۀ حمایت مالی شرکت‌های خصوصی از ورزش قهرمانی‌اند؛ به‌ عنوان نمونه، بر اساس اطلاعات جدول 8، شیوۀ دست‌یابی به نتایج نهایی و ایجاد یک مجموعۀ رتبه‌بندی به‌صورت گرافیکی در شکل 2 به نمایش در آمده است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.