چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر هویت هواداران تیمهای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران بود. جامعۀ پژوهش را هواداران 3 تیم استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی تشکیل میدادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای جامعۀ نامحدود، 384 نفر بهدست آمد. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامۀ مسئولیت اجتماعی باشگاه و پرسشنامه هویت تیمی بود. روایی صوری پرسشنامهها با نظرخواهی از 6 نفر از اساتید و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها آزمونهای آماری تحلیل عاملی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بهروش گام به گام مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مسئولیت اجتماعی، تأثیر مثبت و معناداری بر هویت تیمی هواداران دارد. براساس نتایج پژوهش، توجه به فعالیتهای مسئولیت اجتماعی از قبیل انجام بازیهای دوستانه با هدف کمک به نیازمندان، حمایت از ورزش همگانی و فعالیتهایی از این قبیل باعث افزایش هویت هواداران نسبت به باشگاه میشوند.
خلاصه ماشینی:
"Corporate Social Responsibility McWilliams Siegel Wright Onlaor Rotchanakitumnuai .
Gau جدول 1ـ شاخصهای کجی و کشیدگی توزیع دادهها ردیف متغیر شاخص کجی (چولگی) شاخص کشیدگی ضریب چولگی خطای استاندارد چولگی نسبت ضریب به خطا ضریب کشیدگی خطای استاندارد کشیدگی نسبت ضریب به خطا 1 قانونی 165/0- 125/0 32/1- 450/0- 248/0 81/1- 2 اقتصادی 172/0- 125/0 37/1- 058/0- 248/0 23/0- 3 اخلاقی 204/0- 125/0 63/1- 180/0 248/0 72/0 4 انساندوستی 178/0- 125/0 42/1- 249/0- 248/0 00/1- 5 مسئولیت اجتماعی 188/0- 125/0 50/1- 267/0 248/0 07/1 6 هویت تیمی 231/0- 125/0 84/1- 365/0 248/0 47/1 برای محاسبۀ روایی سازۀ مسئولیت اجتماعی با 4 بعد قانونی، اقتصادی، اخلاقی و انساندوستی، تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار آموس 1 بهمنظور برازش مدل اندازهگیری مسئولیت اجتماعی انجام شد.
Assessing the influence of corporate social responsibility on consumer attitudes in the sport industry."