چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی تاثیر ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده (الگوی ارتباطی گفـت و شـنود و الگـوی ارتباطی همنوایی) و ساختار کلاس (تکلیف ، سخت گیری در ارزشیابی، تاکید بر ارزشـیابی و مرجعیـت ) بـر روی سرزندگی تحصیلی با بررسی نقش واسطه ای ابعاد خودکارآمدی صورت گرفت . شرکت کنندگان ایـن پـژوهش ٣٣٧ نفر از دانش آموزان (١٧٦ دختر و ١٦١ پسر) در مقطع متوسطه ی شـهر مهریـز بودنـد کـه بـه روش خوشـه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش ، نسخه ی ابزار تجدید نظر شده ی الگوهای ارتباطـات خانواده ، پرسشنامه ی ساختار کلاس ، نسخه ی ابعادخودکارآمدی و پرسشنامه ی سرزندگی تحصیلی بودنـد. بـرای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی آن ها از روش تحلیـل عامـل و همسـانی درونـی استفاده شد. ابزارها پایایی و روایی مطلوبی را نشان دادند. برای تحلیل داده ها از روش آماری تحلیـل مسـیر بـا بـه کارگیری رگرسیون همزمان و مطابق با مراحل پیشنهادی بارون و کنی (١٩٨٦) استفاده شد. بـه طـور کلـی نتـایج حاکی از آن بود که اول ، برخی از ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس بـه صـورت مسـتقیم قـدرت پیش بینی سرزندگی تحصیلی را دارند. دوم ، برخی از ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و همچنین سـاختار کـلاس پیش بینیکننده ی مستقیم ابعاد خودکارآمدی هستند. سوم ، پس از بررسی ضرایب مسیرهای بدست آمـده ، معلـوم شد که متغیر ابعاد خودکارآمدی نقش واسطه ای میان الگوی ارتباطی گفت و شنود، جذابیت تکلیف و مرجعیـت از یک سو و سرزندگی تحصیلی از سوی دیگر دارد. یافته ها با توجه به تحقیقات پیشین به بحـث گذاشـته شـده و پیشنهادهایی به منظور پژوهش بیشتر در این زمینه مطرح شده است .
خلاصه ماشینی:
سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس ؛ نقش واسطه ای ابعاد خودکارآمدی <FootNote No="1" Text=" کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز (نویسنده ی مسئول ): yahoo.
com"/>محمدحسین دهقانیزاده 2 مسعودحسین چاری 3 مرتضی مرادی 4 عباسعلی سلیمانی خشاب تاریخ وصول : ٩٢/٨/١٠ تاریخ پذیرش : ٩٣/٤/٤ چکیده این تحقیق به منظور بررسی تأثیر ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده (الگوی ارتباطی گفـت و شـنود و الگـوی ارتباطی همنوایی) و ساختار کلاس (تکلیف ، سخت گیری در ارزشیابی، تأکید بر ارزشـیابی و مرجعیـت ) بـر روی سرزندگی تحصیلی با بررسی نقش واسطه ای ابعاد خودکارآمدی صورت گرفت .
Martin &amp; Marsh دانش آموزان در برخورد با چالش های تحصیلی که در مسـیر زنـدگی تحصـیلی معمـول هسـتند، تعریف میکنند.
بحث و نتیجه گیری به منظور بررسی سؤال اول پژوهش که «آیا بر اسـاس ادراک از الگوهـای ارتباطـات خـانواده و ابعاد ساختار کلاس میتوان سرزندگی تحصیلی را پیش بینی کرد؟»؛ نتایج نشان داد از میان ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده ، بعد الگوی ارتباطی گفت و شـنود و از میـان ابعـاد سـاختار کـلاس ، ابعاد جذابیت تکلیف و مرجعیت پیش بینیکننده ی مثبت و معنادار سرزندگی تحصیلی است .
Miller &amp; Brickman اساسیترین سؤال پژوهش به دنبال بررسی امکان «نقـش واسـطه ای ابعـاد خودکارآمـدی در رابطه ی بین الگوهای ارتباطات خـانواده و سـاختارکلاس بـا سـرزندگی تحصـیلی» اسـت .