چکیده:
خلاقیت تعاریف متعدد و گاه متضادی دارد ولی بهطور کلی فرد خلاق کسی است که از ذهنی آفریننده برخوردار باشد و دنیا را به شیوهای متفاوت ببیند. تخیل خمیرمایه خلاقیت است و سرچشمه آن را باید در کودکی جستوجو کرد. خانواده مهمترین نقش را در کنترل و هدایت و البته ظهور خلاقیت دارد. نقش معلم نیز در پرورش خلاقیت پررنگ است و با استفاده از شیوه کودک محور، کودکان را نسبت به محرکات پیرامون حساس مینماید. خلاقیت عبارت است از توانایی مشاهده و دیدن اشیا به روشهای جدید و با برداشتهای متفاوت از آنها. الزاما همه افراد خلاق باهوش نیستند و صرفا با اندکی هوش هم میتوان خلاق شد. برای یادگیری خلاقانه باید رفتارهایی آموخته شود که دانشآموزان از نظر علمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی حمایت شوند و با رفع موانع مرتبط با دوران کودکی و تربیت، نظام آموزشی، رقابتهای مرسوم در اجتماع موجبات خود شکوفایی کودکان را فراهم نماییم. در این مقاله سعی شده است راهکارهای ایجاد تفکرخلاق و پرورش آن در دانشآموزان دوره ابتدایی تبیین و تشریح گردد
خلاصه ماشینی:
"• تشویق زیاد والدین برای انجام کارهای خلاق • حاکم بودن ارزشها نه قوانین • داشتن تصاویر ذهنی مثبت از آیندۀ کودکان خود • احترام به تخیلات کودک • مشاهدۀ اشیا از نزدیک و دستکاری آنها • تکمیل کردن اشیا و امور ناقص، جملههای ناتمام، داستانهای ناقص، نقاشیها و تصاویر نیمه تمام و مبهم، • تدارک فرصت های مناسب یادگیری، • هدایت کودک به سمت طرح سؤالات تازه • واداشتن کودکان به کنجکاوی و تلاشهای ذهنی راهکارهایی که برای توسعۀ تفکر خلاق از طریق مدرسه میتوان ارائه کرد عبارتاند از: • ارزشمند دانستن تفکر خلاق • حساس کردن دانشآموزان به محرکهای محیطی • تشویق به دستکاری اشیا • تشویق عقاید نو • ایجاد جو خلاق در کلاس • آشنا کردن کودکان با فرایند خلاقیت • ارزشیابی و تشویق یادگیری خودانگیز • ایجاد فرصت برای تفکر خلاق • گسترش انتقاد سازنده • تقویت روحیۀ حادثه جویی • فراهم آوردن زمینه برای کسب شناخت در رشتههای گوناگون نقش معلم در پرورش خلاقیت دانشآموزان محوری است و او سکاندار علم و دانش می باشد.
org (مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن) خلاقیت نه فقط به هوش و تفکر بلکه به سازمان شخصیت فرد مربوط میشود فرایند آموزش و یادگیری میتواند تفکر خلاق را پرورش دهد و افرادی کاوشگر، آفریننده، مشکلگشا، نوآور، مولد و عامل به تغییر تربیت کند تفکر خلاق شکل عالی تخیلات آزاد و بازیهای دورۀ کودکی است"