چکیده:
مقاله پیش رو با اشاره به تعریفی از موسیقی، اهمیت و جایگاه رسانه موسیقی را در فضای نوین رسانهای که در آن رسانههای نوین بهویژه رسانههای تحت وب جایگاه ویژهای یافتهاند و شبکههای تلویزیونی ماهوارهای، بهویژه تلویزیونهای فارسیزبان گسترش زیادی یافتهاند، تببین میکند. برخی از مهمترین بازیگرانی که در این عرصه در کشورمان تاثیرگذارند و فعالیت آنها بهویژه در دهه اخیر بر تولیدات موسیقیایی و فضای موسیقی و نیز چگونگی توجه مخاطبان جوان به موسیقی موثر بودهاست، معرفی و نقش هر یک از آنها و جایگاه آنها از دهه 1380 تا امروز تحلیل و ارزیابی شدهاست. از مهمترین نقشآفرینان در این عرصه، شبکههای تلویزیونی ماهوارهای فارسیزبان هستند که تمرکز عمده این مقاله بر آنهاست. از این رو برجستهترین برنامههای این شبکهها که بر موسیقی متمرکزند و در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفتهاند، تحلیل و ارزیابی میشوند. در پایان برخی راهکارها و پیشنهادهایی برای سیاستگذاران و مدیران فرهنگی ارائه شدهاند
This paper gives a definition of music and explains the importance and status of music as a medium in the new media atmosphere where new media especially web based media have gained special status and satellite TV channels especially Persian language ones have expanded considerably. Some of the most important players-- who have been effective in this field in the country and whose activities have influenced music production and atmosphere and who have affected the way the young audience pays attention to music especially in the recent decade - will be introduced and their role and status will be analysed and evaluated since 2001 until now. Among the most important players in this field are the Persian language satellite TV channels/networks on which this paper focuses mainly. Therefore, the most prominent programs of these networks, which are focussed on music and have been paid attention to greatly by the audience in recent years, will be analysed and evaluated. In conclusion some proposals are offered to policy makers and cultural administrators
خلاصه ماشینی:
در واقع، همچون بسیاری از تولیدات رسانهای دیگر، مخاطبان بهویژه نوجوانان با مصرف موسیقی، از یک ادبیات و موضوع مشترک برای در میان گذاشتن با دیگران برخوردار میشوند و موسیقی برای آنها "وجه رایج برای مبادلة پیام و گفتوگو با دیگران" ( 2009: 21 (Turow,بهشمار میرود.
رسانههای داخلی مانند صدا و سیما که عمدۀ فعالیت آنها در این زمینه بر پخش موسیقی از شبکههای رادیویی آوا، نوا و پیام و شبکۀ تلویزیونی آموزش اختصاص دارد؛ اما نکته اینجاست که بسیاری از علاقهمندان موسیقی در میان نوجوانان و جوانان، کمتر به رادیو گوش میدهند، مگر بهصورت تصادفی در تاکسی یا گاهی در شبکة آموزش (برنامۀ رادیو هفت) که در شمار شبکههای پربیننده تلویزیون کشورمان نیست.
در سالهای اخیر، در وضعیت خلأیی که به دلایل مختلف در فضای رسانهای کشور در زمینۀ عرضه موسیقی پدید آمده و گاه، ذائقهپروری بههنگامی از سوی دستگاههای متولی این موضوع صورت نگرفته، نوجوانان و جوانان با تولیدات موسیقیایی که بسیاری از آنها از حداقل معیارهای زیباشناختی برخوردار نیستند و بیشتر شبیه آلودگی صوتی هستند، مواجه بودهاند و همین مسئله باعث شدهاست تا از مجراهای گوناگون از جمله شبکههای تلویزیونی ماهوارهای به رفع علائق و نیازهای خود در زمینه موسیقی بپردازند.
<رجوع شود به تصویر صفحه> یکی دیگر از آخرین مطالعات پیمایشی3 که در میان دو نسل جوان و میانسال تهران صورت گرفتهاست نیز این موضوع را تأیید میکند که میزان استفاده مخاطبان از برنامههای سرگرمی تلویزیونهای ماهوارهای بهویژه موسیقی و فیلم و سریال در صدر قرار دارد.