چکیده:
در سال های اخیر، توجه به صادرات غیر نفتـی محصـولات غـذایی و آشـامیدنی مـورد توجه پژوهشگران اقتصادی ایران بوده است . در این بین هدف اصلی این مقالـه بررسـی اثـر درجه تمرکز به عنوان یک متغیر ساختاری بازار، هزینه هـای تحقیـق و توسـعه و هزینـه هـای تبلیغاتی به عنوان متغیرهای رفتاری بازار، بر صادرات محصولات غذایی و آشامیدنی ایـران ، بـه عنــوان یــک متغیـر عملکـردی بــازار اســت . بــرای ایـن منظـور از داده هـای مربـوط بـه کارگاه های صنعتی با پرسنل ده نفر و بالاتر فعال در صنایع تولیـد مـواد غـذایی و آشـامیدنی کشور در سال های ١٣٨٦-١٣٧٩ استفاده شده است . همچنین مدل اقتصادسـنجی بـا اسـتفاده از تکنیک داده های تابلویی غیر پویا تخمین زده شده است . نتایج ایـن مطالعـه حـاکی از اثـر مسـتقیم درجـه تمرکـز، هزینـه هـای تحقیـق و توسـعه و هزینـه هـای تبلیغـات بـر صـادرات محصولات غذایی و آشامیدنی ایران است که در این بین اثر هزینه های تحقیق و توسـعه بـر صادرات محصولات غذایی و آشامیدنی قابل توجـه اسـت . حمایـت دولـت از فعالیـت هـای تحقیقی در صنایع غذایی و آشامیدنی ، به منظور حمایت از صادرات غیر نفتی و به خصـوص صـادرات محصـولات غـذایی و آشـامیدنی ، مهمتـرین توصـیه سیاسـتی ایـن مطالعـه اسـت . همچنین ، تسهیل و تشویق تولیدکنندگان به شرکت در نمایشگاه هـا و بازارهـای بـین المللـی فروش کالا و خدمات می تواند به افزایش صادرات این محصولات کمک کند.
خلاصه ماشینی:
Petr Hanel & Alain St-Pierre هزینه های تبلیغات به عنوان متغیرهای رفتاری بازار و درجه تمرکـز ٤ بنگـاه برتـر، بـه عنـوان متغیر ساختاری بازار بر صـادرات محصـولات صـنعتی بـین اقتصـاددانان و مکاتـب مختلـف اقتصادی اختلاف نظر وجود دارد و مطالعات تجربی نیز به نتـایج متفـاوتی دسـت یافتـه انـد، لازم اسـت ایـن موضـوع در صـنایع مختلـف ایـران ، از جملـه صـنایع تولیـد مـواد غـذایی و آشــامیدنی مــورد بررســی قــرار گیــرد.
همچنین با توجه به اینکه از یک متغیر ساختاری بازار (نسـبت تمرکـز ٤ بنگـاه برتـر) نیـز بـه عنوان یک عامل مهـم مـوثر بـر صـادرات محصـولات غـذایی و آشـامیدنی در ایـن مطالعـه استفاده شده است ، نتایج مطالعه جاری می تواند مورد توجه سازمان ها و نهادهـای مـرتبط بـا موضوع رقابت و ساختار بازار نظیر مرکز ملی رقابـت ، شـورای رقابـت و مرکـز پژوهشـهای مجلس شورای اسلامی باشد.
از این رو، هدف اصلی این مقاله بررسی اثر درجه تمرکز ٤ بنگاه برتر، بـه عنـوان یـک متغیر ساختاری بازار، شدت تحقیقات ، که به صورت نسبت هزینـه هـای تحقیـق و توسـعه بـه فروش محاسبه خواهد شد، و شدت تبلیغات کـه بـه صـورت نسـبت هزینـه هـای تبلیغـاتی بـه فروش محاسبه شده است ، به عنـوان متغیرهـای رفتـاری بـازار، بـر شـدت صـادرات (نسـبت صادرات به فروش ) محصولات غذایی و آشامیدنی ایران ١، به عنوان یـک متغیـر عملکـردی بازار است .