Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی علل موفقیت بازاریابی گلوتن چینی در صنعت نشاسته ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (28 صفحه - از 261 تا 288)

کلید واژه های ماشینی : نشاسته ، بازاریابی گلوتن چینی در صنعت ، گلوتن چینی در صنعت نشاسته ، گلوتن چینی ، صنعت نشاسته ایران ، صنایع ، بازار ، بازاریابی ، اطلاعات ، علل موفقیت بازاریابی گلوتن چینی

امروزه یکی ازعلل موفقیت شرکت‌های پیشرو توجه به بازاریابی و علمی کردن فرایند­های تولید و خدماتی آن‌ها در راستای بازاریابی است .چنانکه جک­ولش(مدیر سابق جنرال- الکتریک) می­گوید: بازایابی باید درتک تک بخش‌های سازمانی و فرایند تولید اعمال شود[1]. توجه به بازاریابی می‌توانست ازبحران حاصله ازگلوتن چینی در واحد­های تولیدی ایران جلوگیری به عمل آورد. در این مقاله سعی شده است تا جایگاه، میزان تأثیرگذاری و روابط فیمابین چهارابزار(4p) اصلی بازاریابی یعنی قیمت، محصول، ترویج و توزیع در صنعت نشاسته ایران که صنعتی واسطه است مشخص گردد. این کار با جمع آوری اطلاعات اولیه و ثانویه از خبرگان (روش دلفی) شروع وسپس با مدلسازی تحقیق و تجزیه و تحلیل داده‌های خام به مرحله تحلیل اطلاعات و استنباط آماری می‌رسد. در این مرحله از تحقیق، طبق اولویت‌بندی عناصرآمیخته بازاریابی از طریق آزمون فریدمن به این نتیجه می‌رسیم که در ادامه ورود گلوتن چینی (ازمشتقات نشاسته ) و متزلزل شدن بازار(گلوتن داخلی و صنایع وابسته)، صنعت نشاسته و معاملات آرد و در ادامه زیان دیدن صنایع نشاسته و گلوتن به ازای عدم توجه به مانورهای بازاریابی گلوتن چینی در راستای ورودش، صورت گرفته است. باتوجه به ­بحران حاصله، هدف تحقیق شناسایی و رتبه‌بندی عوامل اصلی موفقیت گلوتن چینی است. طبقه‌بندی JEL:F14,L65, M31 .

خلاصه ماشینی:

"این در حالی است که دراین صنعت نه تنها تولیدکنندگان با وجود مشکلات از حمایت دولت بی نیاز بودند، بلکه افق‌های صادرات مازاد عرضه داخل نیز وجود داشت و قراردادهایی با کشورهای حوزه خلیج فارس برای صدور نشاسته به منظور استفاده صنایع خوراکی وصنایع حفاری آن‌ها در مرحله مذاکره قرار داشت (که این تقاضا به علت کوچک بودن بازار با وجود کیفیت پائین گلوتن ایران تا حدودی تأمین می‌شد). 3. متغیرها و مدل[4] تحقیق متغیرهای تحقیق به شرح زیر می‌باشند: 1- متغیر مستقل � گلوتن چینی 2- متغیر وابسته � جذب بازار نشاسته ایران 3- متغیرهای میانجی � 1- برتری کیفیت ( محصول- تکنولوژی) 2- برتری قیمت 3- برتری توزیع (پنهان­کاری، عدم اطلاع ورود و قدرت بازی) 4- برتری ترویج (تسهیلات) 4- متغیرهای تعدیل � 1- کیفیت مواد اولیه برای کارخانجات 2- حقوق گمرکی کم 3- سیاست‌های بازرگانی 4- شرایط (و رویه­های) اقتصادی مدل تحقیق [به تصویر صفحه مراجعه شود. 8. روش تحقیق با استفاده از مطالعات اینترنتی و کتابخانه‌ای در کنار موردکاوی و روش تصمیم‌گیری گروهی (GDM[21]) دلفی، ایسم و گراف[22]، ضمن بررسی میدانی به بومی‌سازی متغیرها در کشور پرداختیم و دلیل انتخاب دلفی این بود که داده‌های کمی درخصوص گلوتن چینی و تأثیرات و نحوه ورودش به بازار و صنعت نشاسته ایران در دست نبود، و این به دلیل عدم پیاده‌سازی یکپارچه و کامل سیستم‌های آماری در گمرکات و وجود برخی ضعف­های زیربنایی بوده است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.