چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی استان همدان انجام شد، پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش زنان روستایی کارآفرین استان همدان بودند که به تعداد 117 نفر بهصورت سرشماری بررسی شدند. روایی ابزار پژوهش با بهرهگیری از نظرات کارشناسان بررسی شد و پایایی ابزار نیز با محاسبه میزان ضریب آلفای کرونباخ انجام شد که مقدار آن در قسمتهای مختلف پرسشنامه بالاتر از 80/0 محاسبه شد. یافتههای پژوهش بیان کنندۀ وجود رابطۀ معنادار بین ویژگیهای شخصیتی، وضعیت اقتصادی و شرایط اجتماعی- فرهنگی زنان با سطح کارآفرینی آنها و نیز نبود رابطۀ معنادار بین وضعیت خانوادگی و سطح کارآفرینی است. از بین سه متغیر وارد شده در رگرسیون، دو متغیر ویژگیهای شخصیتی و وضعیت اقتصادی وارد معادله رگرسیون شد، همچنین بر مبنای نتایج تحلیل مسیر، متغیرهای وضعیت اقتصادی، ویژگیهای شخصیتی و شرایط اجتماعی- فرهنگی زنان به ترتیب، بیشترین تأثیرات را بر سطح کارآفرینی آنها داشته و 7/40% از تغییرات سطح کارآفرینی را تبیین کردند.
خلاصه ماشینی:
Ronning & Ljunggren الف ) عوامل فردی بر مبنای نتایج پژوهش های انجام شده، می توان ویژگی هـای فـردی را ازمـؤثرترین عوامـل در فرایند راهاندازی وتوسعة کسب و کارهای کارآفرینانه دانست .
نتـایج پـژوهش آراسـتی (١٣٨٥) درزمینـة بررسی عوامل فرهنگی -اجتماعی مؤثر درراهاندازی فعالیت های اقتصـادی کارآفرینانـه توسـط زنان دانشگاهی ایران نشان داد که اکثر زنان کارآفرین ایرانی مورد حمایت اطرافیان خـود قـرار گرفته و این نگرش مثبت و موافق اطرافیان به زن کارآفرین ، مهم تـرین عامـل تقویـت کننـده در ایجاد کسب وکار توسط آنها بوده است .
مهم ترین متغیرهـای مسـتقل مـورد بررسـی در پـژوهش حاضـرویژگـی هـای شخصیتی ، وضعیت خانوادگی ، وضعیت اقتصادی و شرایط اجتماعی -فرهنگی زنـان روسـتایی کارآفرین هستند که گویه های مورد استفاده برای بررسی این متغیرها بر اساس سوابق پژوهشـی پژوهش تعیین شد.
همچنین بـه منظـور بررسـی عوامـل مؤثر بر سطح کارآفرینی زنان روستایی از تحلیل رگرسیون و برای تعیـین سـهم هـر متغیـر در تبیین متغیر وابسته و تعیین میزان اثرات مستقیم و غیر مستقیم یا بی اثری متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش ، روش تحلیل مسیر به کار گرفته شد.
همچنین بـین متغیـر شـرایط اجتمـاعی -فرهنگـی و سطح کارآفرینی زنـان مـورد مطالعـه رابطـة مثبـت ومعنـاداری در سـطح ٥%وجـود دارد کـه نشاندهندة تأثیرگذاری شرایط اجتماعی -فرهنگی زنان روسـتایی بـر سـطح کـارآفرینی آنهـا است .
Entrepreneurship: what triggers it?,International Journal of Entrepreneurial Behavior & research, MCB University Press, 6(2): 59-71.