چکیده:
هدف از مطالعه حاضر تبیین فرایند مقابله با اختلالات جنسی منجر به اختلافات زناشویی و نظریه پردازی بر آن است. فرایند مقابله با اختلالات جنسی بر روی 12 نفر از افراد که اختلافات زناشویی داشتند، با روش پژوهشی گراندد تئوری مطالعه شد. تمرکز مطالعه حاضر از زمان شروع علائم تا زمان تصمیم گیری برای درمان اختلالات جنسی است. در این مطالعه داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری و به طور همزمان از طریق مقایسه مداوم تحلیل شد. در این مطالعه مهارت های حل مساله به عنوان متغیر اصلی در فرایند مقابله با اختلالات جنسی منجر به اختلافات خانوادگی نمایان شد. متغیر اصلی دارای دو سطح «فردی ـ زوجی» و «تعاملی» و پنج طبقه (مرحله) اصلی به نام های: آگاهی یافتن از علائم اختلال جنسی، ارزیابی شخصی، خود اقدامی، احساس تهدید و مشاوره با دیگران بود که در نهایت به رفتار جستجوی کمک، راهنمایی و درمان منجر شد. تصمیم گیری اولیه افراد برای کاهش علائم باعث اقداماتی نظیر خود درمانی می شد که مدت زمان این فرایند را به تاخیر می انداخت. سن، جنس، سطح تحصیلات، پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و آگاهی قبلی از این اختلالات بر زمان تصمیم گیری افراد تاثیر داشته اند. افراد دارای اختلالات جنسی برای شروع درمان موثر با تاخیر تصمیم گیری می نمایند و این امر می تواند باعث فروپاشی خانواده گردد. زوجین نیازمند آموزش های قبل از ازدواج در قالب جلسات مشاوره هستند تا اگر در خلال زندگی مشترک دچار این اختلالات شوند، نسبت به مرتفع نمودن و درمان آن، سریع تر اقدام کنند
خلاصه ماشینی:
پس از تجزیه و تحلیل دادهها، کدگذاری و مقایسه مداوم اظهارات شرکتکنندگان، متغیر اصلی فرایند مقابله با اختلالات جنسی منجر به اختلافات زناشویی در میان زوجهای شرکتکننده در این پژوهش، با عنوان "مهارتهای حل مسأله 1 " نامگذاری شده است که دارای دو بعد "فردی ـ زوجی" و "تعامل با دیگران" است.
مهارتهای حل مسأله بهعنوان متغیر اصلی فرایند مقابله، از دادههای مطالعه حاضر نمایان شده است که دارای دو بعد "فردی ـ زوجی" و "تعامل با دیگران" است و پنج طبقه اصلی آگاهی یافتن از علائم اختلالات جنسی، ارزیابی شخصی، خود اقدامی، احساس تهدید و مشاوره با دیگران آن را توجیه میکنند.
صلصالی، م؛ پرویزی، س و ادیب حاج باقری، م.
Heart& Lung: The Journal of Acute and Critical Care.
Qualitative research in nursing, advancing the humanistic imperative.
Grounded theory: issues for research in nursing.
Basic of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory 2th ed.
Qualitative research in nursing.