چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی روش مداخله ای شن بازی درمانی بر رشد شناختی کودکان ناتوان ذهنی آموزش پذیر به روش پژوهش آزمایشی بود. نمونه های این پژوهش شامل 32 دانش آموز با ناتوانی ذهنی آموزش پذیر بود که ابتدا از میان شش ناحیه آموزش و پرورش شهر اصفهان یک ناحیه به طور تصادفی گزینش گردید و از میان این ناحیه دو مدرسه به طور تصادفی انتخاب شدند. بدین ترتیب، تعداد 32 نفر نمونه به طور تصادفی از میان دانش آموزان این دو مدرسه از پایه های تحصیلی پیش دبستانی، اول، دوم و سوم برگزیده شدند. سپس این تعداد نمونه به طور تصادفی در دو گروه 16 نفری آزمایش و کنترل شامل 8 دختر و 8 پسر قرار داده شدند. ابزار پژوهش عبارت از آزمون رشد شناختی تشخیصی کی بود. سپس روش شن بازی درمانی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) نشان داد که آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در متغییر رشد شناختی بعد از اجرای روش شن بازی درمانی افزایش معناداری را نشان دادند (001/P0.>) نتایج این پژوهش نشان داد که روش مداخله ای شن بازی درمانی رشد شناختی کودکان ناتوان ذهنی آموزش پذیر را افزایش می دهد. همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که روش مداخله ای شن بازی درمانی بر رشد مفهوم سازی، تفکر نمادی، تفکر اجتماعی، ادراک حرکتی - بینائی، فراخنای توجه و سرعت روانی - حرکتی تاثیر معناداری داشت (P0/001>)
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهداف فوق، پژوهش حاضر به بررسی فرضیههای زیر پرداخت: فرضیه اصلی: بین میانگین نمرههای رشد شناختی کودکان ناتوان ذهنی آموزشپذیر در دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای شنبازی تفاوت وجود دارد.
Hickmore 6ـ بین میانگین نمرههای رشد سرعت روانی ـ حرکتی کودکان ناتوان ذهنی آموزشپذیر در دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای شنبازی تفاوت وجود دارد.
نتایج مربوط به فرضیههای فرعی پژوهش: 1ـ بین میانگین نمرههای رشد مفهومسازی کودکان ناتوان ذهنی آموزشپذیر در دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای شنبازی تفاوت وجود دارد.
2ـ بین میانگین نمرههای رشد تفکر نمادی کودکان ناتوان ذهنی آموزشپذیر در دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای شنبازی تفاوت وجود دارد.
3ـ بین میانگین نمرههای رشد اجتماعی شدن تفکر کودکان ناتوان ذهنی آموزشپذیر در دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای شنبازی تفاوت وجود دارد.
3ـ بین میانگین نمرههای رشد اجتماعی شدن تفکر کودکان ناتوان ذهنی آموزشپذیر در دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای شنبازی تفاوت وجود دارد.
5ـ بین میانگین نمرههای رشد فراخنای توجه کودکان ناتوان ذهنی آموزشپذیر در دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای شنبازی تفاوت وجود دارد.
5ـ بین میانگین نمرههای رشد فراخنای توجه کودکان ناتوان ذهنی آموزشپذیر در دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای شنبازی تفاوت وجود دارد.
6ـ بین میانگین نمرههای رشد سرعت روانی ـ حرکتی کودکان ناتوان ذهنی آموزشپذیر در دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای شنبازی تفاوت وجود دارد.