چکیده:
هدف پژوهش حاضر، هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس دلبستگی دوره نهفتگی است. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. 340 نفر از دانش آموزان 7 تا 12 ساله مدارس شهر اصفهان به عنوان نمونه انتخاب شدند و والدین آنها به مقیاس دلبستگی دوره نهفتگی پاسخ دادند. با استفاده از آلفای کرونباخ، پایایی هر یک از عوامل مقیاس مطلوب گزارش شد (83/0 برای عامل اول، 83/0 برای عامل دوم، 77/0 برای عامل سوم و 58/0 برای عامل چهارم). روایی مقیاس با استفاده از روشهای روایی سازه و روایی صوری تایید شد. تحلیل عاملی اکتشافی، وجود چهار عامل مجزا در سوالهای مقیاس را با نامهای اجتناب ـ مراقبتکننده، اجتناب ـ همگنان، اضطراب ـ مراقبتکننده و اضطراب ـ همگنان مشخص نمود. با استفاده از محاسبه نقاط درصدی، بهترین نقطه برش معادل با نقطه درصدی 90 برای هر عامل پیشنهاد شد (به ترتیب 56 و 72 ، 73 و49). در پایان، به دلیل تعداد زیاد مولفههای مقیاس، مولفههای دارای بیشترین بار عاملی به منظور استفاده در فرم کوتاه مقیاس معرفی گردید. با توجه به نتایج حاصل از روایی و پایایی مقیاس دلبستگی دوره نهفتگی، میتوان گفت این مقیاس ابزاری پایا و روا برای بررسی اختلال دلبستگی است و قابلیت استفاده در جامعه ایرانی را داراست.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نتایج حاصل از روایی و پایایی مقیاس دلبستگی دوره نهفتگی، میتوان گفت این مقیاس ابزاری پایا و روا برای بررسی اختلال دلبستگی است و قابلیت استفاده در جامعه ایرانی را داراست.
مقیاس LAAS مقیاسی دارای 75 گویه است که در سال 2005 توسط سوزانا بارسکی با استفاده از پیشینه موجود در زمینه نظریه دلبستگی برای سنجش سبک دلبستگی کودکان 6 تا 11 ساله ساخته شده، 18 مؤلفه کلیدی مثبت و 57 مؤلفه کلیدی منفی را در برمیگیرد.
بنابراین، هدف این پژوهش هنجاریابی و بررسی اعتبار و پایایی مقیاس دلبستگی دوره نهفتگی در شهر اصفهان بود.
بحث و نتیجهگیری مقاله حاضر به هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس دلبستگی دوره نهفتگی بر روی کودکان 7 تا 11 ساله شهر اصفهان پرداخته است.
برای بررسی روایی سازه در مقیاس دلبستگی دوره نهفتگی، از روش ارزیابی متخصصان استفاده شد؛ بدین ترتیب که یکی از اعضای هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان و یکی از متخصصان در زمینه نظریه دلبستگی تأیید نمودند که گویههای مقیاس، به درستی ابعاد مختلف دلبستگی را در کودکان مورد سنجش قرار میدهد.
با توجه به نتایج حاصل از روایی و پایایی مقیاس سبک دلبستگی دوره کودکی میتوان گفت این مقیاس ابزاری پایا و روا برای بررسی اختلال دلبستگی است و قابلیت استفاده در جامعه ایرانی را داراست.
Development of a scale that measures attachment styles of latency aged children.
Attachment disorders in post-institutionalized adopted children: art therapy approaches to reactivity and detachment.
an exploratory study of the association between reactive attachment disorder and attachment narratives in early school-age children.
Frequency of RAD diagnosis and attachment disorder in community mental health agency clients.
Psychotherapy of abused and neglected children New York: Guilford press.