چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل محتوای کتب درسی به عنوان مهم ترین عنصر آموزش می باشد تا میزان توجه به هریک از مفاهیم مورد نظر در زمینه ی ورزش مشخص گردد. مؤلفه های این پژوهش شامل آگاهی از اهمیت ورزش در سلامت و پیشگیری از بیماری ها، زمان مناسب انجام ورزش، انجام ورزش متناسب با سن نوجوانان، آگاهی از مضرات عدم تحرک بدنی، آشناساختن نوجوانان با انواع ورزش، آموزش ورزش های مختلف، آگاه ساختن در زمینه ی تغذیه ی مناسب پس از انجام ورزش، توجه به ورزش های بومی و محلی، آشنا ساختن با ورزشکاران نامی و حیطه های ورزشی مربوط به آنان می باشد. روش مورد استفاده در تحلیل حاضر، آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن موجود در صفحات می باشد. جامعه ی این پژوهش شامل، کتاب های فارسی، تعلیمات اجتماعی، علوم، دینی و قرآن دوره راهنمایی در سال تحصیلی1388- 1387 می باشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که به مؤلفه ی آگاهی از اهمیت ورزش در سلامت و پیشگیری از بیماری ها بیش از سایر مؤلفه ها توجه شده است و کمترین میزان توجه مربوط به مؤلفه های زمان مناسب انجام ورزش، آگاهی از مضرات عدم تحرک بدنی، آموزش ورزش های مختلف، آگاه ساختن در زمینه ی تغذیه مناسب پس از انجام ورزش و توجه به ورزش های بومی و محلی است.
خلاصه ماشینی:
همچنین ، ذکائی و نبوی (١٣٧٨)، خاطر نشان میکنند که چه باید کرد تا یکایک فرزندان این مرز و بوم با اصول و روش صحیح ورزش و تربیت بدنی جدید آموزش داده شوند و زمینه های رشد و تقویت قوای اخلاقی و جسمانی آنان هر چه بیشتر و سازنده تـر فـراهم شـود؟ در ایـن بـین برنامـه درسی به عنوان بدیهیترین رهیافت و راهبرد اساسی در تأمین سلامت کودکان و نوجوانـان دانـش آموز میباشد.
با توجه به مطالب بیان شده و اهمیتی که ورزش و تحرک بدنی بر سـلامت دارد و آگـاهی در این زمینه ، امکان ابتلا به بسیاری از بیماریهای جسمانی و روانی را به حداقل میرساند و بـا توجـه به نقش برنامه ی درسی در آن ، تحقیق حاضر بر آن است تا مؤلفه های ورزش در سـلامت نوجوانـان در برنامه درسی دوره راهنمایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
در بررسی سؤال سوم که " میزان توجه به مؤلفه ی انجام ورزش متناسب بـا سـن نوجوانـان در محتوای کتاب های درسی تا چه حد است ؟" نتایج به دست آمده حاکی ازآن است که تنها ١ مورد را میتوان در ارتباط با این مؤلفه در نظر آورد(جدول ٢) که بر این اساس مقدار بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت مؤلفه ی مذکور نیز صفر میباشد(جداول ٥و٤).
با توجه به سؤال پنجم که " میزان توجه به مؤلفه آشنا سـاختن نوجوانـان بـا انـواع ورزش در محتوای کتاب های درسی تا چه حد است ؟ " نتایج به دسـت آمـده نشـان داد کـه ٢مـورد مشـاهده گردید(جدول ٢) و٠/٣٥٦ مقدار بار اطلاعاتی و٠/١٥٣ ضریب اهمیت مربـوط بـه ایـن مؤلفـه مـی- باشد(جداول ٥و٤).