چکیده:
جاریسازی ارزشهای سازمانی موجب بهبود رفتار کارکنان شده و اخلاق حرفهای به مبنایی برای کسبوکار بدل میگردد. توجه به چگونگی و سازوکارهای لازم برای جاریسازی ارزشها و تبدیل آن به رفتارهای عملیاتی در لایهی عملیاتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به این منظور، ضمن مروری مستند بر ادبیات موضوع، نتایج بهدستآمده، طی مطالعهی موردی در شرکت فولاد مبارکهی اصفهان، مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، از جامعهی آماری2000 نفری در لایهی عملیاتی، تعداد 322 نفر براساس جدول مورگان انتخاب شدند و از طریق مصاحبه به روشهای AI و FFI، و پرسشنامه، دادههای موردنظر گردآوری شد. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ برابر 881/0 تعیین شد و نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل گردید. در این مقاله، با استفاده از روشسنجی یادشده و بررسی الگوهای سازمانهای سرآمد، نهایتا «الگوی کدهای رفتاری مبتنی بر ارزشها» در لایهی عملیاتی و بهدستآمده است. پس از شناسایی کدهای رفتاری مبتنی بر ارزشهای چهارگانهی سازمان، اولویتبندی این کدها برای اجرا و جاریسازی انجام شده است.
خلاصه ماشینی:
تدوین ارزشهای سازمانی بهصورت علمی، برگزاری دورههای تحول ذهنی، ارزیابی ارزشها در بین کارکنان و تدوین منشور اخلاقی مدون، از جمله اقدامات اولیه برای حاکمکردن مدیریت ارزشها در این شرکت بوده است.
این راه، با مدیریت از راه ارزشها<FootNote No="78" Text=" Management by Values"/> ممکن است.
این مصاحبه، یک تئوری اصلاحشده بر مبنای روش مصاحبه در AI پیشنهاد میکند و بر روی جنبههای خاصی تأکید دارد، از جمله جمعآوری داستان از روی مصاحبه (استفاده از ذهن اتفاقی)، تقویت و کشف داستانهای برد- برد، گوشکردن فعال به مصاحبه و راهاندازی تفاوت بین معیارهای داخلی برای رفتار بهینه و برنامهها در رفتارهای اشخاص (کلوگر و نیر<FootNote No="87" Text=" Kluger &amp;amp; Nir"/>، 2010: 236).
آنها در این روش که بیشتر تحقیقات آن به تازگی انجام شده و مختص به خودشان میباشد، بر روی جنبههای خاصی تأکید دارند که از جمله: جمعآوری داستان از روی مصاحبه (استفاده از ذهن اتفاقی)، تقویت و کشف داستانهای برد- برد، گوشکردن فعال به مصاحبه و راهاندازی تفاوت بین معیارهای داخلی برای رفتار بهینه و برنامهها در رفتارهای اشخاص است (کلوگر و نیر، 2010: 237).
الگوی شناسههای رفتاری مبتنی بر ارزشها در لایهی عملیاتی روش تحقیق در این تحقیق ابتدا با تعدادی از مدیران عملیاتی و ستادی و کارکنان در سازمان مصاحبه صورت گرفته و سپس پرسشنامه طراحی شده است.