چکیده:
روایات نبوی و نیز واقعیتهای تاریخی را نقد میکنیم. انکار وصایت، دیدگاه کسانی است که معتقدند پیامبر اکرم، آگاهانه با امتناع از تعیین جانشین خود، آیندۀ امت را به صحابة خویش سپرد. از زاویهای دیگر، بررسی وصایای خلفای اسلامی، نشان میدهد که اساس انتقال قدرت در تمامی خلافتهای اموی و عباسی و عثمانی (جز در موارد استثنایی) بر پایة وصیت حاکم بوده است و بهطور پیشفرض در این نظریه، تنها پیامبر اکرم (ص) است که از حق تعیین جانشین محروم شده است.
خلاصه ماشینی:
وصاياي پيامبر اکرم (ص ) دربارة جانشين بلافصل خويش و نقد نظرية انکار وصايت کاميار صداقت ثمرحسيني * چکيده در مقالة حاضر، با معرفي نمونه هايي از وصاياي پيـامبر اکـرم (ص )، نظريـة انکـار وصايت پيامبر اکرم (ص ) دربارة جانشيني امام علي (ع ) و تناقض ميـان آن نظريـه با روايات نبوي و نيز واقعيت هاي تاريخي را نقد مي کنيم .
(صفار، ١٤٠٤: ١/ ٢٨٢) واقدي (١٣٧٤: ٢/ ٢٢٨) در روايتي از جابربن عبدالله انصاري ، ضمن اشاره به اين مطلب ، نقل مي کند که آخرين توصية رسول خدا (ص ) در لحظة رحلتشان ، آنگاه کـه حضـرت بـر سينة علي بن ابي طالب (ع ) تکيه داده بودند، نماز بود؛ و بي ترديـد، توصـيه بـه يکتاپرسـتي و نمازخواندن در ضمن وصاياي همة پيامبران الهي بوده است : و وصّي بها إبراهيم بنيه و يعقوب .
(واقدي ، ١٣٧٤: ٢/ ٢٣١) از آنچه تاکنون ذکر شد، نتيجه مي شود که همان گونه که دين اسلام دين جامعي است و شامل شئون مختلفي مي شود، پيامبر اکرم (ص ) نيز وصاياي جامعي در موقعيت هاي زماني و مکاني مختلفي داشته اند و به صرف استناد به يکي از روايات وصيت ، نمي توان منکر ساير روايات شد.
اين حديث درواقع بخشي از روايـت صـحيح در منـابع شيعه و سني است کـه بـه حـديث «دوازده جانشـين » معـروف اسـت ؛ و مسـلم آن را در صحيح خود به سندش از جابربن سمره چنين نقل مي کند: همراه با پدرم خدمت پيامبر (ص ) رسيدم و شنيدم که آن حضرت فرمودند: اين امر (دين اسلام ) به پايان نرسد، مگر آن زمان که دوازده خليفه در ميان آنها (امت اسلام ) آمده باشند.