چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین بهره هوشی، هوش هیجانی و آمادگی حرکتی با یادگیری مهارت های پنجه و سرویس والیبال بود. این مطالعه از نوع توصیفی و نیمه تجربی بود. جامعه آماری، دانش آموزان پسر ١٧-١٦ ساله دبیرستان های شهر الشتر به تعداد ١٤٤٥ نفر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای تعداد ٦٠ دانش آموز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برنامه تمرین ١٢ هفته ای، هفته ای ٣ جلسه به شیوة تمرینات مسدود اجرا شد، تا در نهایت آزمودنی ها با تمرین ١٨٠٠ کوششی در دو مهارت پنجه و سرویس والیبال به فلات در اجرا رسیدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات فردی، فعالیت بدنی و ورزشی، پرسشنامه بهرة هوشی ریون، پرسشنامه هوش هیجانی شاته ، آزمون های مهارتی پنجه و سرویس والیبال ایفرد و آزمون های استاندارد آمادگی حرکتی بود. تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در سطح معناداری ٠٠٥>p انجام شد. همبستگی بین بهرة هوشی و هوش هیجانی با اجرای مهارت های پنجه و سرویس والیبال در مرحله شناختی یادگیری معنادار و در بالاترین حد خود قرار داشت . این همبستگی در مراحل حرکتی و خودکاری یادگیری کاهش یافت . از طرفی همبستگی بین آمادگی حرکتی با اجرای این مهارت ها در مرحله شناختی و حرکتی یادگیری پائین ولی معنادار بود. این همبستگی در مرحله خودکاری یادگیری به بالاترین حد خود رسید. بهره هوشی و هوش هیجانی در مرحله شناختی و آمادگی حرکتی در مرحله خودکاری یادگیری مهارت های پنجه و سرویس والیبال مهمتر هستند.
خلاصه ماشینی:
همبستگی بین بهرة هوشی و هوش هیجانی با اجرای مهارت های پنجه و سرویس والیبال در مرحله شناختی یادگیری معنادار و در بالاترین حد خود قرار داشت .
بهره هوشی و هوش هیجانی در مرحله شناختی و آمادگی حرکتی در مرحلۀ خودکاری یادگیری مهارت های پنجه و سرویس والیبال مهمتر هستند.
سپس در مرحلۀ دوم و با توجه به این که مدارس دارای کلاس های مختلفی از پایه های دوم و سوم دبیرستان بودند به طور تصادفی ساده از بین کلاس های مختلف ، پس از توزیع و جمع آوری اطلاعات پرسشنامۀ محقق ساخته اطلاعات فردی، فعالیت بدنی و ورزشی و نیز بر اساس نمرات پیش آزمون مهارتی (پنجه و سرویس ) والیبال ایفرد که ، پس از جمع آوری و بررسی اطلاعات پرسشنامۀ محقق ساخته و شناسایی دانش آموزان مناسب برای پژوهش از آنها به عمل آمد.
بحث و نتیجه گیری نتایج بخشی از تحقیق حاکی از رابطه معنادار بین میزان هوش هیجانی آزمودنی ها و آزمون یادداری مهارت های پایه والیبال (پنجه و سرویس ) است .
بخش دیگری از نتایج تحقیق به این ترتیب است که بین آمادگی حرکتی آزمودنی ها و آزمون یادداری مهارت های پایه والیبال (پنجه و سرویس ) رابطه معناداری وجود دارد.
بخش دیگر از نتایج تحقیق بیان کننده این است که بین میزان بهره هوشی آزمودنی ها و آزمون یادداری مهارتهای والیبال (پنجه و سرویس ) رابطه معناداری وجود دارد.
(١٣٩٢)، ارتباط بین بهره هوشی، هوش هیجانی و آمادگی حرکتی با یادگیری مهارت های پنجه و سرویس والیبال.