چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، مقایسه ی تاثیر تصویرسازی ذهنی پتلپ و تمرین بدنی بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب دارت بود. برای دستیابی به هدف، پرسش نامه ی توانایی تصویرسازی ذهنی (هال و مارتین ، ١٩٩٧) و فرم اطلاعات شخصی بین ١٥٦ دانشجوی پسر توزیع شد. در نهایت به صورت هدفمند ٤٥ نفر با امتیاز تصویرسازی ذهنی ٥٥-٤٥ و بدون سابقه ی پرتاب دارت انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه ١٥ نفری تصویرسازی ذهنی پتلپ ، تمرین بدنی و کنترل قرار گرفتند. پروتکل تمرینی، ٣ جلسه در هفته به مدت ٦ هفته صورت گرفت و سپس پس آزمون به عمل آمد. آزمون یادداری ، ٢ هفته پس از آخرین جلسه ی تمرینی گرفته شد. بعد از بررسی طبیعی بودن دادهها و برابری واریانس ها، دادهها به روش آماری تحلیل واریانس دوراهه با اندازهگیری مکرر روی عامل زمان، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. نتایج آزمون تحلیل واریانس دوراهه با اندازهگیری مکرر تفاوت معنیداری را بین گروه تمرین بدنی و کنترل (٠٠٠٦=P) و گروه پتلپ و کنترل (٠٠٠١=P) در مرحله ی اکتساب نشان داد. همچنین در مرحله ی یادداری بین گروههای تمرین بدنی و پتلپ (٠/٠٠٧ =P)، گروه تمرین بدنی و کنترل (٠/٠٠١ =P) و همچنین بین گروه پتلپ و کنترل (٠٠٠١=P) تفاوت معنیداری وجود داشت . با توجه به یافته های این پژوهش ، نقش تصویرسازی ذهنی ، مخصوصا مدل پتلپ بیش ازپیش مورد توجه قرار گرفته و تاکید بر استفاده از آن در کنار تمرین بدنی توصیه میشود.
خلاصه ماشینی:
با توجه به یافته های این پژوهش ، نقش تصویرسازی ذهنی ، مخصوصا مدل پتلپ بیش ازپیش مورد توجه قرار گرفته و تأکید بر استفاده از آن در کنار تمرین بدنی توصیه میشود.
با توجه به احتمال اتلاف وقت و همچنین بالا بودن هزینه های تمرینی برای آموزش مهارتهای جدید و حتی بهبود مهارتهای ازپیش آموخته شده و همچنین جلوگیری از به هدر رفتن استعدادهای بالقوهی نوآموزان و کشف بهترین روشهای تمرینی، محققان در صدد گزینش مناسب ترین روش برای ورزشکاران هستند که این پژوهش نیز که به منظور مقایسه ی تصویرسازی ذهنی پتلپ و تمرین بدنی در فرایند اکتساب و یادداری تکلیف پرتاب دارت به نوآموزان است ، بر آن است تا گامی در همین راستا بردارد.
توزیع میانگین وانحراف معیار دقت پرتاب دارت گروهها طی مراحل مختلف آزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول ١ مشاهده میکنید، شرکت کنندگان گروه تصویرسازی ذهنی پتلپ در مقایسه با رقیبانشان در گروههای تمرین بدنی و کنترل در هفته ی دوم (١١/٢٥)، هفته ی چهارم (١٠/٣٦)، هفته ی ششم (٩/٧٠) و آزمون یادداری (٧/٧٦) عملکرد بهتری داشتند.
نتایج تحقیق در مرحله ی اکتساب نشان داد که هر دو گروه تصویر سازی ذهنی پتلپ و تمرین بدنی در ابتدای تمرین پیشرفت داشتند که این نتایج با یافته های افروزه و افروزه (١٣٨٩) و حمایت طلب و همکاران (١٣٨٦) هم خوانی دارد (١٤،٢١).
در مرحله ی یادداری که بعد از دو هفته بیتمرینی انجام گرفت ، نتایج برتری گروه تصویرسازی ذهنی را نسبت به گروه تمرین بدنی نشان داد که این نتایج با یافته های رایت و اسمیت (٢٠٠٧) هم خوان است (١٨).