Skip to main content
فهرست مقالات

نشست ماه: نشست نقد و بررسی یک سکه در دو جیب داستان مدرن و ساختار تغزلی

مصاحبه شونده:

کلید واژه های ماشینی : داستان، زن، رمان، اخلاقیات، قصه‌ها، شخصیت، شیرزادی، کتاب، نگاه، جنگ

خلاصه ماشینی:

"مثلا در داستان بانو و سگ ملوس چخوف معنای خاصی وجود دارد،کارشناسان قصه‌ می‌گویند،وقتی شما داستان چخوف را می‌خوانید مثل این است که‌ دو انگشت‌تان را جلوی چشم‌تان می‌گیرید و صحنه‌ای را می‌بینید ولی این صحنه ثابت نیست و ادامه دارد یعنی بیشتر تصویرسازی‌ می‌کند و تأثیرات تصویری به خواننده می‌دهد به همین دلیل، چخوف مبدع سبک قصه‌نویسی جدید نیز هست. از این‌ منظر،رمان یک نویسندهء ایرانی و داستان یک نویسندهء ایرانی که‌ فرهنگ،زمان و مکانش به ما نزدیک و حتی یکسان است و ما این‌ نوع ادبیات را خیلی خوب باید حس کنیم،بایستی بسیار بیشتر از نمونه‌های خارجی برای ما باورپذیر باشد؛اما بسیاری از اوقات چنین‌ تأثیری بر خواننده ندارند و این ضعف بزرگی است که بسیاری‌ از نویسندگان ما گرفتار آن هستند؛ما با شخصیت‌هایی روبه‌رو می‌شویم که در جامعهء ما وجود ندارند،واقعی نیستند و ما نمی‌توانیم‌ آنها را باور کنیم. حال اینکه‌ چطور این دوتا جریان رمان‌نویسی به وجود آمده:یکی گرایش‌ حماسی-داستانی دارد که به تعبیری آن را داستان دارای قصه‌ می‌گوییم،رمان دارای قصه،رمان‌هایی که قصه دارند به این معنا که اصل آن کشش داستانی B بعد A و C و همین‌طور به ترتیب‌ زمانی بگذریم و برویم و اتفاقاتی که می‌افتد تابع منطق علی است‌ و روی مناسبات علی حرکت می‌کند و خواننده و مخاطب اغلب‌ می‌خواهند ببینند که بعد از آن،چه می‌شود،آقایی که الان دچار این مشکل شده مثلا خانه‌اش آتش گرفته یا زندگی‌اش فلان شده،می‌رود نزد فامیل یا دوستی و کمکی از او می‌خواهد،وامی‌ می‌خواهد،می‌گیرد یا نمی‌گیرد،آنها در روابط انسانی چطور با او برخورد می‌کنند و چه مشکلی است،می‌خواهد ببیند که بعدا چه‌ می‌شود و خیلی روی مناسبات انسانی دقت نمی‌کند که یعنی‌ چرا و چطور..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.