خلاصه ماشینی:
"کودک با تولید اصوات زبانی،که از نظر خودش هیچ جایگاهی معنایی ندارد و در واقع براساس تعابیر بزرگسالان مفهومدار میشوند،تولید زبان را آغاز میکند و به تدریج با مواجه شدن با ساختارهای مختلف،الگوهای ویژه در ذهنش تجزیه و تحلیل میشود و سپس به زبان ویژۀ کودک تبدیل گردد،یعنی به زبانی که از اصول و قواعدن خاص خود برخوردار است.
مرحلۀ سوم-18 تا 24 ماهگی(دورۀ تولید چند واژهایهایی اولیه)3در این مرحله واژهها به تدریج ترکیب میشوند و به سوی ایجاد واژه ترکیبهای بیشتر و بیشتر پیش میرود تا گفتار کودک شکل تلگرافی پیدا میکند،که اصطلاحا به دورۀ تلگرافی4هم معروف شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) حدود 23 ماهگی،صامت آغازین/خ/را بدون استثناء در تمامی واژهها/ه/،و در موضع میانی و پایانی آن را به صورت/ش/تلفظ میکرد،مثال: /هابیده/برای«خوابیده»،/بشوی/برای«بخور»،/یش/برای«یخ»،نکته بسیار مهم این است که در این مرحله از رشد زبانی،درحالیکه او با صامت/خ/با مشکل روبروست،به سرعت واژههای جدید تولید میکند و با ترکیب آنها توان گفتاری خود را قوت میبخشد و سایر صامتها را با راحتی و وضوح بیشتری تولید میکند.
-در مرحلۀ چهارم(تولید و ترکیب چند واژهایهای پیشرفتهتر)،در این مرحله از رشد زبانی،تقریبا تمامی ترکیبات تولید شده رشدی واژگانی-نحوی2از خود نشان میدهند و تمامی حاکی از ایجاد و شکلگیری دانش زبانی کودک است،که این دانش در چهارچوبی قانونمندتر و با نظم بیشتر جلوه میکند.
شایان ذکر است که مرحلۀ پنجم فقط شامل چهار ماه تحقیق و بررسی بود،اگر دو ماه دیگر یعنی تا 36 ماهگی کار ادامه مییافت،قطعا مطالب جدید اضافه میشد و واژهها و واژه ترکیبهای بیشتری به فهرست 27 هفت صفحهای این مرحله اضافه میشد.
The language and thought of the child New York: The Humanities Press, Inc. _________________ 1970."