چکیده:
هدف :هدف پژوهش حاضر تعیین وضعیت خدمات اطلاعرسانی باغ موزه دفاع مقدس شهر تهران است.
روششناسی: روش تحقیق این پژوهش پیمایشی تحلیلی است. برای جمعآوری اطلاعات و دادهها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته و سیاهه وارسی برای مشاهده هدفمند استفاده شد. جامعه پژوهش شامل 200 نفر بازدیدکننده از قشرهای مختلف(دانشآموزان، دانشجویان، طلاب، خانواده شهدا، جانبازان، کارمندان سازمانهای مختلف نظیر صنایع دفاع، بنیاد شهید، و آتشنشانی )است. هدف از انتخاب این گروهها این بود که بتوان پژوهشی مستند با واقعیت از گروههای مختلف در روزهای متعدد و سن و جنسهای مختلف را انتخاب نمود و این کار بههمین دلیل در روزهای متعدد انجام شد.
یافتههای پژوهش: یافتهها نشان داد که خدمات اطلاعرسانی در موزه باغموزه دفاع مقدس شامل سایت، نمایش فیلم، رسانههای مکتوب، بروشور، تابلوی شیشهگردان، تابلوی رقمی، اشیای موزهای، تقسیمبندی تالارها بر اساس موضوعات، و راوی می باشد. نتایج بهدست آمده از اطلاعرسانی موزه دفاع مقدس نشان داد بالاترین میانگین مربوط به عدم الگوی مناسب و همچنین عدم مدیریت مناسب جهت اطلاعرسانی بود، در مورد رضایت بازدیدکنندگان از وضعیت اطلاعرسانی موجود 5/39 درصد رضایت کامل داشتند. در مورد نقشهای اطلاعرسانی در باغ موزه دفاع مقدس، نقش مذهبی 30 درصد، نقش اجتماعی 40 درصد، رسالت فرهنگی 5/37 درصد، و رسالت پژوهشی 5/22 درصد را بهخود اختصاص دادند. نتیجه بهدست آمده نشان داد که نقش اجتماعی بیشترین میانگین را در بین بازدیدکنندگان داشته است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بین اطلاعرسانی مناسب و رضایت بازدیدکنندگان تفاوت معنیداری وجود دارد. یعنی هرچه اطلاعرسانی بهتر و بیشتر انجام شود تعداد بازدیدکنندگان بیشتری از موزه بازدید خواهند کرد.
Purpose: This paper identifies the quality of information services in the Tehran Holy Defense [ie Iran-Iraq War، 1980-1987] Museum.
Method/Research Design: Aself-designed questionnaire and a checklist were used for data gathering. The questionnaire was distributed among 200 visitors of different social strata (such as school، university، and seminary students، martyrs’ survivors، disabled veterans and employees of different public bodies، like the Defense Industries Organization، the Foundation of Martyrs and the Veterans’ Affairs and Fire Departments. Data was gathered on different days.
Findings: Services at the Museum consist of a website، movies، print media، brochures، rotating and digital bulletins، museum objects، and the division of halls and guides among different subjects. 39.5% of visitors were satisfied with the services. Social role had the highest score at 40%، following by cultural at 37.5%، religious at 30% and research at 22.5%. Lack of proper standards and management in information services were among the highest deficiencies، according to respondents.
Conclusion: There is significant difference between proper information services and visitors'' satisfaction. In other words، the better information services offered، the more visitors will be inclined to visit the museum.