چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ، بررسی و مقایسه دیدگاه های دو صاحب نظر در زمینه دانش پایه تدریس و دانش معلمان ، لی شولمن و گری فنسترماخر میباشد. شولمن اشکال دانش تدریس را شامل انواع دانش گزاره ای (موضوعی)، دانش موردی و دانش راهبردی میداند و دانش پایه تدریس و دانش معلمان را شامل طبقه های مختلف دانش محتوایی، دانش محتوایی- تربیتی، دانش عمومی تربیتی، دانش برنامه درسی، دانش درباره یادگیرندگان و خصوصیات آنها، دانش درباره موقعیت تربیتی و دانش درباره هدف ها، مقاصد و ارزش های تربیتی و زمینه های تاریخی و فلسفی معرفی میکند. فنسترماخر، اشکال دانش تدریس را به دو دسته کلی، دانش رسمی تدریس و دانش عملی تدریس تقسیم میکند. فنسترماخر عناصر تدریس خوب را شامل فعالیت های منطقی، فعالیت های روان شناختی و فعالیت های اخلاقی میداند. هر دو دیدگاه از اندیشه های شواب تاثیر پذیرفته اند و هر دو دانش تدریس و دانش معلمان را هم از جهت عملی و هم از جهت نظری و موضوعی مورد مطالعه قرار دادند. در این میان ، فنسترماخر تاکید بیشتری روی عمل معلمان و دانش عملی آنها دارد.
خلاصه ماشینی:
شولمن اشکال دانش تدريس را شامل انواع دانش گزاره اي (موضوعي)، دانش موردي و دانش راهبردي ميداند و دانش پايه تدريس و دانش معلمان را شامل طبقه هاي مختلف دانش محتوايي، دانش محتوايي- تربيتي، دانش عمومي تربيتي، دانش برنامه درسي، دانش درباره يادگيرندگان و خصوصيات آنها، دانش درباره موقعيت تربيتي و دانش درباره هدف ها، مقاصد و ارزش هاي تربيتي و زمينه هاي تاريخي و فلسفي معرفي ميکند.
بر اساس ديدگاه تيسن ، گرايش آخر، يعني دانش حرفه اي، مهم ترين و اميدبخش ترين گرايش براي برنامه هاي تربيت معلم است و تدريس به عنوان يک دانش در قلب اين گرايش وجود دارد که شامل دانش موضوعي و دانش عملي است (٢٠٠١ ,Verloop).
شولمن و شرين معتقدند که تدريس و يادگيري بايستي با يک رويکرد مبتني بر يک رشته خاص علمي در نظر گرفته شود و در اين رويکرد يکي از عوامل مهم و تأثير گذار بر تدريس اثربخش دانش موضوع درسي معلم است (٢٠٠٤ ,Sherine &Shulman ).
فنسترماخر ديدگاه خود را در اين زمينه در پاسخ گويي به چهار سوال ، درباره تدريس اثربخش چه ميدانيد؟ معلمان چه ميدانند؟ چه دانشي براي تدريس ، اساسي و ضروري است ؟ چه کسي بايستي دانش درباره تدريس را توليد کند؟ (١٩٩٤ ,Fenstermacher) مطرح ميکند که در ادامه به آنها پرداخته شده است .
Pedagogical content knowledge ٣) چه شباهت ها و تفاوت هايي بين ديدگاه لي شولمن و فسترماخر درباره اشکال دانش پايه تدريس و دانش معلمان ، عناصر و ابعاد دانش تدريس و دانش معلمان و الگوهاي توسعه دانش تدريس وجود دارد؟ براي پاسخ به اين پرسش ها از روش تحليلي و توصيفي استفاده شد.