چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ، نقد محیط های یادگیری کارآموزی و ارائه رویکرد مناسـب جهـت طراحـی ایـن محیط ها میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شد. لذا، با معیـار قرار دادن اصول اولیه آموزش به نقد محیط های کارآموزی پرداخته شد و بـا تکیـه بـر نظریـه کسـب دانـش ، سازنده گرایی برای طراحی این گونه محیط ها مناسب فرض گردید. بنابراین ، محیط هـای کـارآموزی موجـود به عنوان محیط های آشوبناک مورد تحلیل قرار گرفت . نتایج حاصل از ایـن پـژوهش نشـان داد کـه بـا اتخـاذ رویکردی سازنده گرایانه و کل نگر در طراحی محیط های یادگیری کارآموزی، مسـائل و پروژه هـای واقعـی محیط کار، محور فعالیت های کارآموزی قرار میگیرد، و محیط های کنونی از وضعیت آشوبناک بـه سـمت سازنده گرا حرکت خواهد نمود که این امر منجر بـه ایجـاد فضـای مشـارکت و همکـاری میـان کـارآموزان شده ، قدرت حـل مسـئله را در آنـان تقویـت مـیکنـد، فرصـت اسـتدلال و بـروز خلاقیـت را بـه هـر یـک از کارآموزان میدهد تا از انعطاف پذیری یک محیط کارآموزی، یادگیری معنیدار و اثربخشـی را بـرای خـود رقم بزنند. ازاین رو، میتوان به شکل گیری رویکردی برد- برد در محیط های یـادگیری کـارآموزی کمـک کرد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اين امر که کارآموزي، فعاليت آماده سازي شغلي است و کارآموزان براي آموختن نحوه انجام امور در محيط واقعي قرار مي گيرند، لذا به فراگيران فرصت داده مي شود که دانش و مهارت - هاي موردنياز را به محيط کاري خود انتقال دهند.
باوجود ضرورت و اهميت فراوان دروس کارآموزي و کارورزي ، متأسفانه به دلايل مختلف ازجمله تلقي غيرمنطقي و نادرست آن ها به عنوان دروس کم خاصيت و غيرمفيد آن گونه که شايسته است از جايگاه مناسب و شايسته اي در فرايند برنامه ريزي آموزشي رشته هاي تحصيلي دانشگاهي برخوردار نمي باشند (a٢٠١٤ ,Hoseini) و اين امر نارضايتي دانشجويان و کارفرمايان را درپي داشته است ( ,Taheri ٢٠١٤ ,Arsalan &Taheri ).
بـراي روش مسئله محوري ويژگيهايي مانند ايجاد يادگيري عميق (٢٠١٠ ,Wimer &Smith-Goodwin )، فعال بودن فراگير در ساخت دانش و خود نظم دهـي (٢٠٠٥ ,Karagiorgi) يـادگيري مسـتقل (٢٠٠٩ ,Neville) يادگيري مداوم ، به کارگيري دانش فراگرفته شده در محيط واقعي (٢٠٠٥ ,Tavakol) بهبـود مهـارت هـاي ارتباطي (٢٠٠١ ,Johnston and Tinning) برشمرده اند.
p ,١٩٩٩ ,Reigeluth)، لذا انتخاب شيوه مناسـب طراحـي باعـث بـه کارگيري مـؤثر و کارآمـد مـواد آموزشي (٢٠٠٨ ,Razavi) و درنتيجه افـزايش مطلوبيـت آمـوزش مـيشـود ( ,Rastgarpour ;٢٠٠٦ ,Lee ٢٠٠٧ ,Fardanesh ;٢٠٠٨ ,Kavosian &Byranvand ) که اين امر ضرورت آشنايي آموزش دهنـدگان بـا الگوهاي متعدد طراحي و استفاده مناسب از آن ها را افزايش ميدهد.
همچنين ، وندل ، السن و يوزينگ در پژوهش خود دريافتند که يادگيري مبتني بر پروژه و حل مسئله و تأکيد بر کار گروهي در دوره هاي کارورزي منجر به بهبود عملکرد و يادگيري شده و اين نوع کارآموزي ترکيبي از آموزش علمي و عملي را براي کارآموزان طراحي ميکند.