نویسنده: وجدانی، بهروز؛
فروردین و اردیبهشت 1383 - شماره 67 و 68 (6 صفحه - از 56 تا 61)

"موسیقی عامیانه و سنتی همانند سایر هنرهای عامیانه و به طور کلی میراث فرهنگی معنوی هنر کشوری ساخته و پرداخته فرد یا گروه خاصی نیست بلکه زاییده اندیشه،هوش،دانش،خلاقیت،هنر، امیال و آرزوها،احساسات و عواطف،پیروزیها و ناکامیها و بالاخره تمامی اعتقادات و باورهای یک ملت است که ریشه در گذشتههای بسیار دور دارد،از حوادث مشترک زندگی مردم مایه گرفته و اصولا خصلت جمعی دارد،به صورت سینه به سینه و شفاهی از نسلی به نسل دیگر انتقال پیداه میکند و در این روند از شرایط حاکم بر زندگی جاری مردم نیز متأثر میشود. -علی است اکرم و اعظم،کلید باب نجات -به رنگی قرمز مرتضی علی صلوات -به دال دایره دین احمدی صلوات -هر کس محمدیه،مولای او علیه،صلوات بر محمد -به پیامبر که علی جان من است -هم به جان علی و دین محمد صلوات -احمد و محمود و ابو القاسم بر محمد صلوات قبل از اتمام درو«بیگ»(فردی که از لحاظ قدرت و جثه از سایر اعضاء گروه قویتر است)در وسط دروکنندگان جای گرفته و هر کس خوشههایی که در دست دارد روی زمین گذاشته رو به قبله میایستد و با صدای بلند میخواند: -زمین را کردهام به رنگ طلا -کارگر نبیند درد و بلا -یا رب به حرمت شاه کربلا -صلوات بر محمد»2 3-پیمانه کردن محصول گندم کشاورزان زحمتکش کشورمان علیرغم زحمات طاقت فرسایی که در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول متحمل میشوند ولی اعتقادات اسلامی آنها را موظف میسازد که همیشه سپاسگزاری خود را از خداوند متعال به خاطر نعمتهایی که به آنها ارزانی داشته به شیوههای گوناگون ابراز دارند،با توجه به این باور به هنگام توزین محصول گندم در بیشتر نقاط ایران مرسوم است که اشعاری موزون را میخوانند که علاوه بر بیان احساسات پاک خود حساب ترازوها را نیز داشته باشد."
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)