چکیده:
پیوستگی ایمان و عمل، از آموزه های اساسی قرآن و روایات است.خاستگاه این مهم دو چیز است:
1. پیشگیری از به وجود آمدن برداشت های انحرافی در ماهیت ایمان؛ 2. تثبیت و ترویج فرهنگ عمل گرایی .
جدای از مباحث کلامی در معرفت شناسی ایمان، در فضای روایات پیامبر اعظم و امامان معصوم، ایمان با عمل تلازم جدی دارد و اینکه عمل، بستر کمال یافتگی ایمان و افزایش تاثیر گذاری آن است. مورد نمونه در این خصوص، روایتی نقل شده از حضرت رسول درباره نشانه های ایمان کامل است. همه این نشانه ها، مبنای فرضیه این نوشتار است که: ایمان در ساحت عمل ( اعم از عمل ذهنی و اقدام به انجام یک کار) کمال می یابد و انسان مومن در همه ابعاد،به یک اعتدال منطقی و رفتاری دست پیدا می کند؛ به گونه ای که تمام حرکات و اندیشه های او حکمت آمیز جلوه می کند. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا و توصیف گزاره های روایت است.
The interrelation of faith and action is one of the emphatic and principal doctrines of the Qur’ān and traditions. There may have been two origins for this crucial aspect: 1. Prevention of the creation of deviated impressions in the nature of faith; 2. Establishment and preference of culture of pragmatism. Apart from theological discourses in the epistemology of faith، in the atmosphere of the traditions of the Holy Prophet (S.A.W.) and the Infallible Imams (A.S.)، faith is seriously correlated with action، and this action is the foundation for perfection of faith and increased efficacy. An example in this regard is a tradition related from the Holy Prophet (S.A.W.) about the signs of perfect faith. All these signs are the basis for the hypothesis of the following writing، “Faith becomes perfect in the presence of action (whether a mental action or performance of an action) and the faithful person achieves a logical and behavioral moderation in all dimension; so that all his movements and thoughts appear to be wisely. The research method employed in this article is of content-analysis type and description of the propositions of the tradition.
خلاصه ماشینی:
همه این نشانهها، مبنای فرضیه این نوشتار است که: ایمان در ساحت عمل ( اعم از عمل ذهنی و اقدام به انجام یک کار) کمال مییابد و انسان مؤمن در همه ابعاد،به یک اعتدال منطقی و رفتاری دست پیدا میکند؛ به گونهای که تمام حرکات و اندیشههای او حکمتآمیز جلوه میکند.
( (آل عمران/11۴)_ (نقش ایمان در انگیزش مسئولیت در اصلاح اجتماعی و شتاب در کارهای نیک) موضوع اصلی این نوشتار ، تحلیل محتوای روایتی از پیامبر اکرم( در بارۀ ایمان است که آن حضرت، 103 نشانه برای ایمان کامل ذکر میکند.
در واقع یک نظمآهنگ و تعامل خاصی میان ذهن ، عمل و سخن مؤمن وجود دارد که مجالی در زندگی او برای شایان یادآوری است که عبارت فارسی نهاده شده در برابر فقرات روایت ، الزاما ترجمه مطابقی نیست.
۴_ عظیما حلمه (بردباری در افق بالا): یاد کرد صفت عظیم برای حلم، اشاره به این نکته است که انسان مؤمن در صفت حلم و بردباری ، در بالاترین سطح قرار دارد و با نگاه واقعبینانه به امور زندگی در دنیای پیچیده به بلاها 1 ، روابط خودش را با محیط اطراف خود تنظیم مینماید.
۶1- لایحیف علی من یبغض (پرهیز از ستم در موقعیت بغض): ایمان کامل، ذهن و عمل مؤمن را وارسته میکند، حتی اگر مربوط به کسی باشد که به علتی مورد بغض مؤمن قرار گیرد؛ چون کنشهای مؤمن، معطوف به معرفت او از انسان است.