چکیده:
در این نوشتار، ماهیت، معنا و مفهوم کار و کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، ویژگی های یک کارآفرین و انواع کارآفرینی اجتماعی در قرآن و روایات به بحث گذارده شده است. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی است. عمده ترین یافته های پژوهش عبارت اند از اینکه؛ اولا آیات قرآن درباره کار و کوشش در قلمرو حیات به قدری فراوان و متنوع است که با کمال صراحت می توان گفت، اسلام دین کار و کوشش است، به طوری که در آموزه های قرآنی و روایی، کار در ردیف عبادت آمده است. ثانیا خداوند اولین خلاق و نوآور جهان خلقت و مبدع آن است. انسان نیز به عنوان خلیفه الهی، از صفت خلاقیت برخوردار است. ثالثا، ریسک پذیری منطقی، توفیق طلبی و عمل صالح از ویژگی های کارآفرین در قرآن بوده و مولفه هایی مانند صدقه، زکات، نذر و احسان، زمینه های کارآفرینی را فراهم می آورد.
In this article، the concept of work and job creation، innovation، characteristics of a job creator and different types of social job creation in the Qur’ān and traditions are put to discussion. The method used in carrying out this research is of documentation analysis type. The most major findings of the research are as follows: firstly، the Qur’ān’s verses concerning work and struggle in the domain of life are so abundant and various that in the Qur’ānic and narrational teachings، work has been considered as equal to worship. Secondly، God is the first Creator and Innovator of the world of creation. Similarly، as God’s vicegerent، man also enjoys the quality of creativity. Thirdly، logical risk-acceptance، asking God’s favor and pious act are among the characteristics of the job creator in the Qur’ān and such components as charity، alms، vows، and practicing benevolence prepare the ground for job creating.
خلاصه ماشینی:
در این دیدگاه ها به طور معمول به علت ایجاد خشم توجه نمیشود، اما روایات اسلامی در بحث کظم، غیظ سعی در حل کردن ریشهای مسئله دارد داشتههای این پژوهش نشان میدهد بروز خشم نه تنها به سلامت کمکی نمیکند، بلکه علاوه بر سلامت روان، بر سلامت جسم افراد نیز تأثیر نامطلوب دارد، درصورتی که بررسی احادیث پیشوایان اسلام نشان میدهد فرو بردن خشم، افزون بر تأمین سلامت و امنیت افراد، آنان او را به سمت کمال عقل نیز رهنمون می سازد.
شواهد تجربی نیز بیانگر آن است که آموزش، در کنترل و مدیریت خشم تأثیر بسزایی دارد (لیندسی و همکاران،2003) پژوهشها نشان میدهند آموزش مهارتهای مدیریت خشم، روش مناسبی برای کاهش خشونت خانوادگی بوده است (تفرشی و همکاران،1392، ص299).
اسلام هیچ یک از این دو راه را تأیید نمیکند، بلکه به کظم غیظ توصیه مینماید، تا آنجا که آشکارا بیان شده است که اگر کسی هنگام خشم خوددار نباشد، از اهل بیت نیست (اصول کافی، ج2، ص ۶37؛ نهج الفصاحه، ح 2۶28) «کظم غیظ»، اگر چه به طور دقیق همان حلم نیست، اما بدین معناست که انسان نمی گذارد آثار غضب ظهور نماید.
همسرآزاری (کرمی و همکاران،1392، ص91_99) و کودک آزاری(عربگل و همکاران، 1392، ص202_ 210) از جمله آسیبهای خانوادگی ناتوانی افراد در کنترل خشم خود هستند و این آموزش مهارت های مدیریت خشم است که در کاهش خشونتها (تفرشی و همکاران،1392، ص299) تأثیر دارد.
The present article tries to answer this questions in a comparative study scientific literature and Islamic literature on the effects of anger and Kazm on mental health.