چکیده:
اسلام در ایجـاد، شکـل گیری و توسعه بسیاری از شهرهای جهان اسلام نقش مهمی داشته است، به طوری که برخی از این شهرها نقش های فراملی و بین المللی دارند. اسلام بر طراحی فضاها و محیط-های شهری برای رفع نیاز های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمام افراد جامعه تاکید می کند. در میان قشرهای مختلف جامعه، کودکان رابطه نزدیکی با محیط اطرافشان دارند و فضای شهر می-تواند بر رشد شخصیتی، اجتماعی و جسمانی آنها تاثیرگذار باشد. درک و فهم مفاهیم مدیریت شهری از منظر تفکر اسلامی به مدیران شهری کمـک می کند تصمیماتشان متناسب با فرهنگ اسـلامی باشد. هدف مقـاله حاضر، تاکید بر جایگاه کودکان در فضـاهای شهری بر اساس تعالیـم اسلامی است. روش تحقیق در مقاله حاضر از نوع توصیفی _ تحلیلی _ استنباطی می باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در تعالیم اسلام بر مدیریت، طراحی و برنامه ریزی فضاهای شهری تاکید شده است و با توجه به نیازهای روان شناختی کودکان، فضاها و محیط های شهری باید زمینه رشد و تربیت دینی آنان را فراهم آورند.
خلاصه ماشینی:
این پروژه در سال 1308ش با عرض 30 گز و طول ۵80 گز توسط آستان قدس ایجاد شد و در اثر این اقدام علاوه بر تسهیل در عبور و مرور، منازل و کاروانسراهای نامناسب زواری که در جوار حرم مطهر بود به ساختمانهای دو طبقه زیبا و مسافرخانههای متناسب با امکانات روز تبدیل شد.
این فلکه تا سال 13۵۴ ش، مورد استفاده زائران و اهالی مشهد بود215 عطاردی، عزیزالله، تاریخ آستان قدس رضوی، ج2، ص۶3۵_ ۶3۶.
در خرداد 13۵۴ش محمد رضا پهلوی پس از مشاهدۀ قسمتهای تخریب شده و گلکاری شده اطراف فلکه و نیز جدیت ولیان درتخریب فلکه، اقدامات صورت گرفته را تأیید و از ولیان تشکر میکند230 عطاردی، عزیزالله، تاریخ آستان قدس رضوی، ج2، ص۶۴2_ ۶۴3.
"/> بعد از اتمام تخریب، همه معابر شهر که منتهی به فلکه بزرگ بود مسدود و فقط چهار خیابان اصلی شهر برای عبور و مرور مردم و وسایل نقلیه باز گذاشته شد و ارتباط شهر با مجموعه حرم تنها از طریق این چهار خیابان انجام میپذیرفت231 همان، ج2، ص۶۴0_ ۶۴۴.
عظمت کار به اندازهای است که مقامات رسمی کشور آن را به عنوان یک طرح ملی اعلام کردند و یکی از کارهای برجستۀ خدماتی و عمرانی آستان قدس رضوی در تاریخ معاصر محسوب میشود که در توسعه شهر مشهد و رفاه و آسایش زائران حضرت رضا بسیار مؤثر است234 عطاردی، عزیز الله، فرهنگ خراسان، ج1، ص1۴9، 230.
درحال حاضر زیرگذر حرم مطهر دارای چهار پارکینگ است که عبارتاند از: پارکینگ شماره یک) در بخش زیرین صحن غدیر و قسمت غربی صحن جامع رضوی قرار دارد و در سال 1381ش با ظرفیت 130۴ اتومبیل به بهره برداری رسید.