چکیده:
در ادبیات سازمان و مدیریت نظریه رهبری تحول آفرین بیش از سایر نظریههای معاصر در عرصه اداره اثربخش نیروهای دانشی در سازمانهای طلایهدار شهرت یافته است. از اینرو، این مقاله در پی آن است تا با استفاده از روش نظریهپردازی دادهبنیاد به تجزیه و تحلیل گفتمان مقام معظم رهبری پرداخته، ابعاد و عوامل رهبری تحولآفرین را ارائه کند. در این تحقیق، سخنان حضرت امام خامنهای (مد ظلّه العالی) به صورت تمامخوانی مورد مطالعه قرار گرفت. در ادامه، 155 گزاره انتخاب، و از طریق کدگذاری باز و محوری، تعداد 173 کد، 25 عامل و پنج بعد شناسایی شد. در نهایت ابعاد و عوامل منتج از دادهها، ضمن توسعه مفهوم ابعاد رهبری تحولآفرین، هفت عامل را تعالی داده، یک بعد و چهار عامل نیز به الگوی رهبری تحولآفرین افزوده است.
خلاصه ماشینی:
<H1>شناخت ابعاد و عوامل رهبری تحولآفرین</H1> <H1>براساس سخنان امام خامنهای (مدظله العالی)</H1> <H1>محمد ابراهیم سنجقی *</H1> علی فرهی ** <H1>مجید زینالدینی ***</H1> دریافت مقاله: 22/10/92 پذیرش نهایی: 17/4/93 چکیده در ادبیات سازمان و مدیریت نظریه رهبری تحول آفرین بیش از سایر نظریههای معاصر در عرصه اداره اثربخش نیروهای دانشی در سازمانهای طلایهدار شهرت یافته است.
برخی از این ضعفها را میتوان به شرح زیر بر شمرد: 1 ـ ضعف در بهرهگیری مناسب از استعدادهای سرشار نیروهای دانشی 2 ـ ضعیف بودن انگیزه کاری بین نیروهای دانشی 3 ـ کم بودن ظرفیت جذب و پرورش نیروهای دانشی 4 ـ کاهش توان نوآوری و مزیت آفرینی راهبردی 5 ـ پایین بودن سطح عملکرد سازمانی<FootNote No="141" Text="- Organizational Performance"/> برای غلبه بر این مشکلات و در راستای بهبود عملکرد سازمانی بهکارگیری ابعاد و عوامل بومی رهبری تحولآفرین بر اساس سخنان حضرت امام خامنهای(مد ظله العالی) میتواند سودمند باشد.
این تحقیق میتواند فواید زیر را در سازمان مورد مطالعه به ارمغان آورد: 1 ـ بهرهگیری بهینه از منویات حضرت امام خامنهای (مد ظله العالی) 2 ـ تولید مفاهیم بومی در رهبری تحولآفرین 3 ـ ایجاد روشهای نو در اداره نیروهای دانش محور 4 ـ ایجاد مزیت راهبردی برای نیروهای مسلح به منظور دستیابی به چنین وضعیتی حرکت به سوی سازمان دانش محور و بهرهگیری از منابع انسانی دانشی و کارامد برای تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروهای مسلح به عنوان یکی از مهمترین کانونهای مزیتآفرین از اهمیت بسیاری برخوردار است.