چکیده:
فرایندهای کنترل و ابراز هیجان نقش اساسی در سلامت روانشناختی افراد ایفا میکنند و یکی از عوامل زمینه ساز آسیب شناسی روانی و بیماریهای جسمانی مطرح میباشند. هدف پژوهش حاضر بررسی کنترل هیجانی، ابرازگری هیجانی و دوسوگرایی در ابراز هیجان در دختران فراری و بهنجار بود. بر اساس ملاکهای ورود و شیوه نمونه برداری در دسترس ٥٠ نفر از دختران فراری انتخاب و پس از همتاسازی با ٥٠ نفر از دختران بهنجار توسط پرسش نامه های کنترل هیجانی (ECQ)، ابرازگری هیجانی (EEQ) و دوسوگرایی در ابراز هیجان (AEQ) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل داده ها با استفاده از واریانس چند متغیری نشان داد که در مولفه های بازداری هیجانی، کنترل پرخاشگری و نشخوار از سبک کنترل هیجانی، میانگین نمرات دختران بهنجار بیشتر از دختران فراری است ؛ درحالیکه در مولفه کنترل خوش خیم این سبک تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. در هر سه مولفه ابراز هیجان مثبت ، ابراز صمیمیت و ابراز هیجان منفی سبک ابرازگری هیجانی ، دختران بهنجار در مقایسه با دختران فراری نمرات بالاتری کسب نمودند. همچنین در هر دو مولفه دوسوگرایی در ابراز هیجان مثبت و دوسوگرایی در ابراز استحقاق سبک دوسوگرایی در ابراز هیجان ، گروه دختران فراری نمرات بالاتری در مقایسه با دختران بهنجار کسب نمودند. همبسته های رفتاری سبک های کنترل و ابراز هیجان یکی از عوامل مهم خطرساز بزهکاری و بروز پدیده فرار است و تلویحات کاربردی فراوانی در زمینه مداخلات پیشگیرانه و درمان رفتارهای بزهکارانه دارد.
The processes that control and express emotions play a fundamental role in mental health. They are discussed the factors underlying psychopathology and physical illness. The present study aim examined emotional control، emotional expressiveness، and ambivalence over emotional expressiveness in runaway and Normal girls. Based on the entry criteria and available sampling، 50 runaway and 50 normal girls selected and then were evaluated by questionnaire including emotional control (ECQ)، emotional expressiveness (EEQ) and ambivalence over emotional expressiveness (AEQ).Data analysis using MANOVAshowed that normal girls were higher than runaway girls in the components of emotional inhibition، aggression control، rumination of emotional control style، While groups did not differ in benign control component. Normal girls are higher than runaway girls in positive emotion express، negative emotion express and intimacy of emotional expressiveness. Also runaway girls are higher than normal girls in ambivalence over positive emotions expression and ambivalence over entitlement expressiveness of ambivalence over emotional expressiveness. Behavioral correlates of expression and control styles of emotion are risk factors of delinquency and runaway phenomena، and they have many applications in the field of preventive and therapeutic interventions of delinquency behaviors.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل داده ها با استفاده از واریانس چند متغیری نشان داد که در مؤلفه های بازداری هیجانی، کنترل پرخاشگری و نشخوار از سبک کنترل هیجانی، میانگین نمرات دختران بهنجار بیشتر از دختران فراری است ؛ درحالیکه در مولفه کنترل خوش خیم این سبک تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.
Ambivalence Over Emotional Expressiveness Questionnaire مقیاس و خرده مقیاس های دوسوگرایی در ابراز هیجان مثبت و دوسوگرایی در ابراز استحقاق به ترتیب ٠/٨٧، ٠/٨٣ و ٠/٧٧ به دست آورده است .
میانگین و انحراف استاندارد مؤلفه های کنترل هیجانی، ابرازگری هیجانی و دوسوگرایی در ابراز هیجانی و نتایج تحلیل واریانس برای مقایسه دختران فراری و بهنجار ( به تصویر صفحه مراجعه شود) ( به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج جدول ١ نشان میدهد که در مؤلفه های بازداری هیجانی، کنترل پرخاشگری و نشخوار از سبک کنترل هیجانی تفاوت معناداری بین دختران فراری و بهنجار وجود دارد و در هر سه مؤلفه میانگین نمرات دختران بهنجار بیشتر از دختران فراری است .
از آنجـا کـه شناسـایی عوامـل زمینـه سـاز و تفاوت های فردی دختران فراری پیش زمینه تدوین و اجرای مداخلات گوناگون جهـت اصـلاح آنها و نهایتا پیشگیری از این پدیده است ؛ پیشنهاد میشود پژوهش هـای آتـی در جهـت تکمیـل داده های پژوهش حاضر، بررسی متغیرهای مرتبط دیگـر ماننـد هـوش هیجـانی، آلکسـیتیمیـا و فرآیندهای تنظیم شناختی و هیجانی این گروه افراد را نیز در نظر داشته باشند."