چکیده:
هدف : پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آگاهی از حقوق متقابل والد- فرزند از دیدگاه آموزه های اسلامی برکاهش تعارضات والد – فرزند (مادر- دختر) در نوجوانان انجام گرفته است . روش : روش پژوهش تجربی و طرح تحقیق از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش ، دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان گرگان در سال تحصیلی ١٣٩٢-١٣٩١ بودند. نمونه مورد پژوهش که شامل ٢٤ نفر (٨ نفر والدین ، ٨ نفر فرزندان همان والدین به عنوان گروه های آزمایش و ٨ نفر فرزند به عنوان گروه کنترل ) بودند به صورت تصادفی درگروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در این پژوهش براساس تعالیم و آموزه های اسلامی حقوقی که هریک از اعضای خانواده نسبت به یکدیگر دارند در طی ٦ جلسه به شیوة گروهی به گروه های آزمایش به صورت جداگانه آموزش داده شد. ابزار سنجش ، پرسشنامه تاکتیک های تعارض مورای- اشتراس فرم تعارض با والدین بود که از فرزندان پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد. در این پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس جهت آزمون اختلاف میانگین های گروه ها استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش آگاهی از حقوق والد- فرزند به والدین و فرزندانشان در افزایش مهارت استدلال ، کاهش پرخاشگری کلامی و کاهش تعارض های فرزندان در ارتباط با والدین موثر بوده است .
Aim: The present study was designed to investigate the effect of the mutual right of the parent-child from the perspective of Islamic teachings on reducing conflict between parent-child (mother-daughter) was carried out in teens.
Methods: A quasi – experimental design with pre- test and post- test and a control group was employed. The population of this study was high school students of Gorgan city in the 2012-2013 academic year. The sample consisted of 24 patients (8 parents، 8 parents، 8 other children of the same parents as the test group and a control group of 8 children) who were randomly assigned to experimental and control groups In this paper، based on Islamic law، each member of the family together During the meeting the way a group of 6 experimental groups were trained separately. Assessment by Murray Conflict Tactics Scale - Form Strauss conflict with the parents of children in pre-test and post-test was given. In this study، ANCOVA was used to test group mean differences.
Results: Results showed that parental rights awareness training - the child''s parents and the children''s reasoning skills، verbal aggression and conflict reduction in children had effective relationship with parents.
خلاصه ماشینی:
"و چون مقایسه میانگین گروه کنترل و گروه آزمایش براساس نتایج آزمون تعقیبی شفه در مرحله پس آزمون نشان دهنده کاهش نمرات افراد گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل میباشد، بنابر این میتوان نتیجه گرفت که آموزش آگاهی از حقوق متقابل والد- فرزند از دیدگاه آموزه های اسلامی بر کاهش تعارضات در زیر مؤلفه استدلال والد- فرزند مؤثر است .
و چون مقایسه میانگین گروه کنترل و گروه آزمایش بر اساس نتایج آزمون تعقیبی شفه در مرحله پس آزمون نشان دهنده کاهش نمرات افراد گروهای آزمایش در مقایسه با گروه کنترل میباشد، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش آگاهی از حقوق متقابل والد- فرزند از دیدگاه آموزه های اسلامی بر کاهش تعارضات در زیر مؤلفه پرخاشگری کلامی والد- فرزند مؤثر است .
و چون مقایسه میانگین گروه کنترل و گروه آزمایش براساس نتایج آزمون تعقیبی شفه در مرحله پس آزمون نشان دهنده کاهش نمرات افراد گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل میباشد، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش آگاهی از حقوق متقابل والد- فرزند از دیدگاه آموزه های اسلامی بر کاهش تعارضات در زیر مولفه پر خاشگری فیزیکی والد- فرزند مؤثر است .
با توجه به اینکه یکی از راه های حل تعارض مذاکره و گفتگوی بین طرفین تعارض است با رعایت حقوقی که اسلام در زمینه روابط والدین و فرزندان است میتوان از اختلافات و تعارضات در خانواده کاهش داد این همسو با پژوهش های لیجتن (٢٠١٢)، رابین ١ (٢٠٠٧)، پراتا٢ (٢٠٠٦)، الگو٣ (٢٠٠٥)، ودادیان و همکاران (١٣٩٠)،گیتی پسند(١٣٨٧)، شماعی زاده و 1."