چکیده:
سازما نهای امروزی برای باق یماندن در عرصه رقابت ناگزیر از اتخاذ رو کیردهای نوی نتری برای نگهداری و پرورش منابع انسانی خود به عنوان مهمترین سرمای ههای سازمان هستند. در دو دهه گذشته مربیگری مدیران در سازمان ها بسیار متداول شده است، با این وجود مستندات تجربی اندکی در خصوص نتایج حاصل از آن وجود دارد. هدف این پژوهش بررسی رابطه میان ادراک کارکنان از رفتار مربیگری مدیر و نتایج عملکردی کارکنان است. سه نظریه رهبری مسیر هدف، انگیزه حرف های و حمایت سازمان مبنای مدل مفهومی پژوهش هستند. از تحلیل همبستگی و مدل معادلات ساختاری برای تجزی هوتحلیل داده ها استفاده شده. نتایج نشان م یدهند که مدل مفهومی فرضیه ها به خوبی با داده های تجربی حاصل از مطالعه نمونه تناسب داشته است. بررسی ها گویای این است که رفتار مربیگری مدیر ب هطور مستقیم بر رضایت شغلی و وضوح نقش و به طور غیرمستقیم و با میانجیگری متغیر رضایت شغلی بر تعهد حرف های و تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مثبت دارد، همچنین با میانجیگری متغیر وضوح نقش ب هعنوان کیی از نتایج مستقیم مربیگری مدیر، بر عملکرد شغلی کارکنان نیز به طور مثبت تاثیرگذار است.
Abstract During the last two decades، managerial coaching has become increasingly popular in organizations. Despite its popularity، there is a paucity of empirical evidence in the study of managerial coaching outcomes. The purpose of this study was to examine the relationships between perceived managerial coaching behavior and employee self-reported affective and performance-related outcomes based on perceptions of selected organization employees. Three theories، path-goal leadership، career motivation، and organization support، were used to frame the hypothesized conceptual model of managerial coaching outcomes for the current study.Correlation analysis and structural equation modeling were the analysis methods used in the study. The results of the analyses indicated that the hypothesized conceptual model was adequately supported by the empirical data of the study sample (χ2/df = 3.53; CFI = .91; IFI = .91; RMSEA = .08). The further investigations suggested that managerial coaching had a direct impact on employee satisfaction with work and role clarity and an indirect impact on satisfaction with work، career commitment، job performance، and organization commitment. Role clarity، as a direct outcome of managerial coaching، influenced job performance—such mediation was consistent with the hypothesized model for the study. The hypothesized model had clear and comprehensive illustrations of how managerial coaching affects work and organization-related variables، satisfaction with work، role clarity، career commitment، job performance، and organization commitment. This study provides empirical support to the proposed benefits of managerial coaching in organizations، and enhances the selected theories by offering additional empirical support to them.
خلاصه ماشینی:
نظریه مسیر هدف 1 نظریه مسیر هدف (Evans, 1970; House, 1971, 1996) برای نشاندادن وضوح نقش کارکنان، رضایت از کار، رضایت از رهبری و عملکرد شغلی بهعنوان متغیرهای بالقوه حاصل از مربیگری مدیر در پژوهش حاضر بررسی شده است.
, 2003; Peterson & Hicks, 1996; Hargrove, 1995; House, 1991, 1996; House & Mitchell, 1974) و در نتیجه وضوح نقش بیشتر سبب افزایش رضایت شغلی، رضایت از مدیر و عملکرد شغلی میشود Path-goal Leadership Theory (Jackson & Schuler,1985; RIZZO et al.
نظریه انگیزه حرفهای 1 تئوری انگیزه حرفهای (London, 1983; London & Mone, 1987) برای نشاندادن رضایت شغلی کارکنان و تعهد حرفهای بهعنوان متغیرهای بالقوه حاصل از مربیگری مدیر در پژوهش حاضر بهکاررفته است.
, 2009) همچنین نتایج حاصل از مطالعات گذشته گویای تاثیر مثبت رضایت شغلی بر تعهد سازمانی است (Vandenberg & Lance, 1992; Kacmar et al.
(Vroom, 1964; Porter & Lawler, 1968) همچنین نتایج مطالعات صورت گرفته، تاثیر مثبت تعهد حرفهای را بر اثربخشی عملکرد نشان میدهند Katzenbach, 2000; Gardner, 1998)) و در نهایت نیز نتایج بررسیهای گذشته، گویای تاثیر مثبت تعهد سازمانی بر عملکرد شغلی هستند .
Managerial Coaching Behavior Organization Commitment تعهد سازمانی در این پژوهش بهعنوان نوع دیگری از تعهد کارکنان درنظرگرفته شده است.
نتایج نشان میدهد که رفتار مربیگری مدیر بهطور مستقیم بر رضایت شغلی کارکنان تاثیرگذار است که با ادبیات پژوهش (Lok & Crawford, 2004) مطابقت دارد.
نتایج این پژوهش همچون مطالعات گذشته (Carless & Bernath, 2007) تاثیر مثبت رضایت شغلی را بر تعهد حرفهای نشان میدهد.
Key Terms: Managerial Coaching Behavior, Career & Organization Commitment, Job Performance, Role Clarity, Job Satisfaction.