چکیده:
هدف: اولویت های مورد انتظار کاربران از رابط کاربر کتابخانه دیجیتالی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است.
روش پژوهش: در پژوهش حاضر، از روش پیمایشی توصیفی با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته مشتمل بر معیارهای اصلی خدمات کتابخانه دیجیتالی، ویژگی های کلی صفحه رابط کاربر کتابخانه دیجیتالی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را 220 نفر از مراجعان و اعضاء فعال کتابخانه ملی تشکیل می دهد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که براساس شاخص اهمیت، اولویت اول از نظر خدمات، به امکان جستجو به شیوه های مختلف با میانگین 91/ 3، تعلق یافته است. در مورد ویژگی های کلی صفحه رابط کاربر، امکان ادامه کار بعد از استفاده از سیستم کمکی با میانگین 93/ 3 در اولویت نخست بوده است. همچنین مشخص شد که بین تحصیلات کاربران و میزان انتظارات آنها از صفحه رابط کاربر کتابخانه دیجیتالی کتابخانه ملی رابطه معناداری وجود ندارد، اما بین میزان استفاده کاربران و میزان انتظار آنان از صفحه رابط کاربر رابطه معناداری وجود دارد و با افزایش میزان استفاده، انتظار کاربران نیز افزایش می یابد.
نتیجه گیری: از دیدگاه کاربران، تمامی شاخص های مورد مطالعه در خدمات و صفحه رابط کاربرکتابخانه دیجیتالی در حد زیاد و خیلی زیاد اهمیت دارند و بهتر است که کتابخانه دیجیتالی کتابخانه ملی در زیر سیستم های مربوط به خدمات و صفحه رابط کاربر خود از رویکرد کاربرمحور استفاده بیشتری نماید.
Purpose: The users’ priorities from the digital library user interface of National Library and Archives of Iran (NLAI).
Methodology: The survey is conducted using a self-designed questionnaire covering main features of digital library user interface. The population consists of 220 active users of NLAI.
Results: According to the results، “having different kind of search methods” and “the possibility to continue working after using the help” with average rank of 3.91 and 3.93 respectively، were regarded the highest priorities. Also، it revealed that there is no significant correlation between user’s education and their expectations from the digital library user interface. However، there is a direct correlation between the usage rate and the expectations from user interface.
Conclusion: Users considered all the measures related to digital library design as high important، therefore it is suggested that NLAI digital library follow a more user-friendly approach in desigining the user interface.
خلاصه ماشینی:
Abbas, Beg, & Fatima 5.
آنها هدف از این مقاله را مقابله با مسائل مربوط به کاربرد پذیری نظامهای مدرن بیان کردند و اینکه توجه به ابزار عامل انسانی قطعاً به طراحان کمک خواهد کرد تا رابطی مفید برای کاربران با مهارتها و سطوح تجربه مختلف و یا معلولیتهای جسمی و شناختی گسترش دهند هنگ (۲۰۰۶) با شناسایی فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات | دوره ۲۶، شماره ۲ تابستان (۱۳۹۴) معیارهای کاربران و اعمال آنها به ارزیابی کتابخانه دیجیتالی پرداخت و نشان داد که قابلیتها و کیفیت مجموعه ها از مهمترین معیارهای ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی هستند تانگ هانگ، و تام (۲۰۰۵) نیز به بررسی تاثیر معیارهای صفحه رابط کاربر بر سهولت استفاده از کتابخانه دیجیتالی پرداختند.
یافته های وی نشان کاربرانی که رفتار حد وسطی بین دو مورد قبلی یعنی فیلد مستقل و وابسته داد تفاوت میان رابط کاربر کتابخانه های دیجیتالی داخلی و خارجی بیشتر به مؤلفههای مطرح Alexanderia digital library.
National Science digital library (NSDL) فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات | دوره ۲۶، شماره ۲ تابستان ۱۳۹۴ خارج از کشور بوده است.
) در مرحله اول] استفاده از صفحات مجزا به جای صفحات طوماری (تناسب بین قرار گرفتن صفحات مختلف) قابلیت تشخیص گزینه های موجود مثلا با استفاده از رنگ متمایز از متن مجاور امکان انتخاب موارد پر مخاطب از روی فهرست بجای تایپ آنها مشخص بودن ساختار کتابخانه دیجیتالی طراحی و گرافیک صفحه رابط کاربر امکان ایجاد صفحات مجزا برای انواع منابع اطلاعاتی و خدمات موجود جدول ۳ آزمون خی دو برای بررسی رابطه بین تحصیلات و میزان انتظار از صفحه رابط کاربر با توجه به این که مقدار خیدو محاسبه شده (۴/۴۸) با درجه آزادی ۴ در سطح آلفای ۰/۰۵ معنادار نیست بنابر این فرضیه پژوهش رد و فرض صفر تایید میشود.