چکیده:
با گسترش دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی اینترنتی و استفاده فزآینده ای که جوانان از انواع مطالب و محتوای این رسانه های نوین می نمایند، هویت فرهنگی به یکی از دغدغه های اصلی مرتبط با انسجام اجتماعی و یکپارچگی ملی تبدیل شده است. بدین لحاظ پژوهش حاضر، رابطه حضور و تعامل در شبکه اجتماعی فیس بوک را با هویت فرهنگی جوانان مورد مطالعه قرار می دهد. پرسش اصلی این است که استفاده از فیس بوک چه تاثیری بر هویت فرهنگی کاربران دارد؟ آیا فیس بوک به عنوان یکی از ابزارهای جهانی شدن، تضعیف کننده هویت فرهنگی است؟ پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه و در دسترس و بهره گیری از پرسش نامه اینترنتی محقق ساخته، با تکیه بر نظریه های کاشت و ساخت یابی گیدنز صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کاربران جوان فیس بوک شهر اصفهان در سال 1391 تشکیل می دهند و حجم نمونه برابر با 424 نفر است. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده و میزان مشارکت و فعالیت کاربران در فیس بوک و هویت فرهنگی کاربران رابطه معنادار معکوس و بین واقعی تلقی کردن محتوای مطالب فیس بوک و هویت فرهنگی کاربران رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. یعنی هر چه مدت زمان عضویت، میزان استفاده و میزان فعالیت و مشارکت کاربران در فیس بوک از سوی کابران افزایش پیدا می کند هویت فرهنگی کاربران ضعیف تر می شود
خلاصه ماشینی:
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران ، ، ، ، ص ص ٢٨ -١ فیس بوک بر هویت فرهنگی جوانان شهر اصفهان صمدعدلیپور١ وحیدقاسمی ٢ سیداحمدمیرمحمدتبار٣ تاریخ دریافت :٩٢/٠١/٢٠ تاریخ پذیرش :٩٣/٠١/٠٢ چکیده با گسترش دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی اینترنتی و استفاده فزآینده ای که جوانان از انواع مطالب و محتوای این رسانه های نوین می نمایند، هویت فرهنگی به یکی از دغدغه های اصلی مرتبط با انسجام اجتماعی و یکپارچگی ملی تبدیل شده است .
com ( به تصویر صفحه مراجعه شود) تبع اصول و ارزش های خاص خود از آن استفاده می کنند؟ آیا می توان از آن در راستای تقویت فرهنگ بومی استفاده نمود یا به تضعیف مبانی فرهنگی و هویتی جوامع دریافت کننده منجر می شود؟ بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که یکی از آسیب های شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان یک رسانه مدرن ، هویت شکنی است .
با افزایش استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی که امکان ارتباطات بی واسطه و با هزینه پایین را فراهم می کند به طور حتم این فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی به عنوان یک منبع هویتی با اهمیت محسوب می شود که در هویت فرهنگی افراد تأثیر دارند.
فرضیه های تحقیق به شرح زیر است : ١- بین مدت زمان عضویت کاربران در شبکه اجتماعی فیس بوک و هویت فرهنگی آنها رابطه معناداری وجود دارد.
در فرضیه اول پژوهش حاضر، مطرح می شود که بین مدت زمان عضویت کاربران در شبکه اجتماعی فیس بوک و هویت فرهنگی آنها رابطه معناداری وجود دارد.
)2002(, Television, globalization and cultural identities, London: Open University Press.
)2000(, Global culture/individual identity: searching for home in the cultural supermarket, London: Routledge Press.