خلاصه ماشینی:
"کتاب ماه هند:برگردیم به موضوع اصلی بحث؛به نظر شما،جایگاه رسانهای به نام فیلم برای آموزش هنجارهای اجتماعی در جامعهی نوگرا و فرانوگرا چگونه است؟با توجه به این که سینما محصول مدرنیته است و براساس تقسیمبندی شما به جامعهی مدرن تعلق دارد؛فکر نمیکنید که در جامعهی پستمدرن، فیلم،رسانهی مناسبی برای آموزش هنجارها به منظور کنترل و حفظ ساختار اجتماعی نیست؟فکر نمیکنید رسانههای دیگری مثل اینترنت این نقش را بر عهده گرفتهاند؟ علی اکبر فرهنگی:در این جا نکتهای ر الازم است که من قبل از پاسخ به پرسشهای شما مطرح کنم و آن اینکه هیچ یک از رسانهها،رسانههای بحث از فرهنگ در ارتباط با نیازهای ثانویه است زیرا هنگام رفع نیازهای اولیه،ما با طبیعت سروکار داریم اما از آنجایی که نیازهای ثانویه مطرح میشود،تأثیر فرهنگ را در برابر طبیعت میبینیم.
آقای دکتر،نظرتان در اینباره چیست که آیا از طریق اینترنت و کامپیوترهای شخصی هم ارتباط نوشتاری همانند رسانه کتاب در آغاز عصر مدرن و هم رسانههای دیداری و شنیداری مثل فیلم و تلویزیون در اواخر عصر مدرن وجود دارد؟فکر نمیکنید اینترنت و کامپیوتر ما را در موقعیت یک تجربهی متضاد قرار دادهاند؟آیا فردگرایی و جمعگرایی موجود در این رسانههای نوین ارتباطی،بر چگونگی تفکر و هویتیابی ما تأثیر ندارد؟ علی اکبر فرهنگی:من مسئله را این طور نگاه میکنم که خود کامپیوتر در اصل،به صورت یک ابزار ارتباطی یا رسانه مطرح است؛ منتها این رسانه گرچه تداوم دهنده همان وضعیت قبلی ارتباطات انسانی است اما به تدریج جایگاهی ویژه برای خودش پیدا کرده است و میخواهد برای خود پیام ویژهای را بفرستد."