چکیده:
یک نظام مالیاتی هنگامی می تواند به اهداف خود دست یابد که همراهان اصلی اجرای آن یعنی مردم را با خود هماهنگ سازد. هر اقدامی که رضایت بیشتر پرداخت کنندگان مالیات را در پی داشته باشد، کارایی نظام مالیاتی را نیز ارتقا خواهد بخشید. دولتمردان کشورمان نیز در سال های اخیر برای افزایش درآمدهای مالیاتی و همچنین بهبود تمکین مالیاتی در جامعه طرح های گوناگونی را اجرا نموده اند. روی آوردن به روش های گوناگون برای بهبود خدمات اطلاع رسانی و تسهیل پرداخت مالیات از جمله این اقدامات می باشد. این مطالعه با مطرح کردن خدمات غیرحضوری و اینترنتی ، خدمات پرداخت الکترونیکی و رسانه های گروهی به عنوان عوامل اثرگذار، در پی بررسی اثر آنها بر رضایت مودیان مالیاتی می باشد. به این منظور در تحقیق حاضر جامعه طلافروشان شهر کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفته اند که جمعیتی در حدود ٦٠٠ نفر را شامل می شود. جهت گردآوری اطلاعات ٧٤ پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت به طور تصادفی از این افراد جمع آوری و از داده های آنها استفاده شده است . خروجی های نرم افزار ضریب آلفای کرونباخ را بیش از ٧٠ درصد نشان می دهد. نتایج بررسی ها با استفاده از رگرسیون خطی نشان دهنده آن است که هر سه عامل یاد شده اثر مثبت و معناداری بر رضایت مودیان مالیاتی دارند.
خلاصه ماشینی:
اين مطالعه با مطرح کردن خدمات غيرحضوري و اينترنتي ، خدمات پرداخت الکترونيکي و رسانه هاي گروهي به عنوان عوامل اثرگذار، در پي بررسي اثر آنها بر رضايت مؤديان مالياتي مي باشد.
اين مطالعه با معرفي پرداخت هاي الکترونيکي و خدمات غيرحضوري به عنوان عواملي که مي توانند در کاهش هزينه هاي مطرح شده مؤثر باشند، در پي بررسي اثرگذاري آنها بر تمکين مؤديان مالياتي مي باشد.
٣. روش پژوهش با توجه به توضيحات مطرح شده در مطالعه حاضر فرضيه هاي زير مورد بررسي قرار مي گيرند: فرضيه اول : خدمات پرداخت الکترونيکي ماليات بر ميزان رضايت مؤديان مالياتي تأثير مثبت و معناداري دارد.
مطالعه حاضر يک پژوهش توصيفي -کاربردي و ميداني است که در آن تلاش مي شود اثر پرداخت هاي الکترونيکي ، خدمات سامانه اينترنتي و رسانه هاي گروهي که انتظار مي رود از طريق ارائه خدمات اطلاع رساني و تسهيل روش هاي پرداخت بر سطح رضايتمندي مؤديان تأثيرگذار باشند، مورد بررسي قرار گيرد.
نتايج بررسي ها نشان مي دهد خدمات پرداخت الکترونيکي و خدمات غيرحضوري سامانه اينترنتي و رسانه هاي گروهي ، رابطه مثبت و معناداري با رضايت مؤديان مالياتي دارند.
همچنين روي آوردن سازمان امور مالياتي به بهبود و توسعه روش هاي اطلاع رساني مانند استفاده از جرايد و رسانه ها موجب مي شود طيف وسيع تري از مؤديان مالياتي تحت پوشش خدمات اطلاع رساني قرار گرفته و سطح بالاتري از رضايت مؤديان را در پي داشته باشد.