چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه تعهد ورزشی، رفتار حمایتی ـ استقلالی، جو انگیزشی و رضایت از نیازهای پایه در دختران نوجوان ورزشکار بود. جامعه آماری شامل دختران نوجوان ورزشکار کمتر از 15 سال بود که بهطور منظم در رشتههای ورزشی مختلف فعالیت میکردند. 373 نفر بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین جو تسلطمحور، با رفتارهای حمایتی ـ استقلالی و رضایتمندی از نیازهای پایه و نیز بین رفتارهای حمایتی ـ استقلالی با رضایت از نیازهای پایه وجود دارد. رفتارهای حمایتی ـ استقلالی، پیشبین مثبتی از جو انگیزشی و جو انگیزشی، پیشبین مثبتی از رضایت از نیاز پایه میباشد. همچنین، رضایت از نیازهای روانشناختی، پیشبین مثبتی از تعهد ورزشی است. نتایج، از مدل مفهومی کوتسورس و کونروی حمایت میکنند. مربیان باید رضایت از نیاز روانشناختی پایه را با استفاده از رفتارهای مربیگری حمایتی ـ استقلالی و جو تسلطمحور تقویت کنند که بهنوبه خود منجر به تداوم مشارکت ورزشی میشود.
The purpose of this study was to investigation of relationship between sport commitment, coaching behavior, motivational climate, and basic psychological needs among adolescent female athletes. The study population consisted of female athletes who regularly participated in various sports. For this purpose, 373 athletes selected as sampling group. Results indicated that mastery climate was significantly correlated with autonomy-supportive coaching behaviors and basic psychological need satisfaction. Autonomy supportive coaching behaviors were also significantly correlated with basic psychological needs satisfaction. Mastery climates were predicted by autonomy-supportive coaching. Psychological need satisfaction was predicted by Mastery climate. Sport commitment was predicted by psychological need satisfaction. These results supported from conceptual framework of Coatsworth and Conroy. Based on these results, coaches should foster basic need satisfaction through the use of autonomy- supportive coaching behaviors and mastery climates, in turn, leads to continued sport participation.
خلاصه ماشینی:
مربیان باید رضایت از نیاز روانشناختی پایه را با استفاده از رفتارهای مربیگری حمایتی ـ استقلالی و جو تسلطمحور تقویت کنند که بهنوبۀ خود منجر به تداوم مشارکت ورزشی میشود.
واژگان کلیدی: تعهد ورزشی، مربیگری حمایتی ـ استقلالی، جو انگیزشی، رضایتمندی نیازهای پایه، دختران نوجوان ورزشکار مقدمه شرکت در ورزش و سایر فعالیتهای بدنی در تمام دوران زندگی انسانها حائز اهمیت است؛ ولی چون مبنای تربیت جسمی و روحی در سنین کودکی و نوجوانی گذاشته میشود، باید اهمیت بیشتری در این دوران برای ورزش قائل بود.
Scanlan Nazarudin Conroy, Coastworth Stuntz, Weiss زردشتیان، نوروزی و آزادی، 1391).
Van De Pol, Kavussanu Scanlan, Russel, Wilson, Scanlan Engelberg, Skinner, Zakus در رابطه با ارتباط متغیرهای موردبحث با تعهد ورزشی، پژوهشها نشان میدهند که جو انگیزشی در ایجاد تجربۀ مثبت و شرکت مجدد افراد در ورزش مؤثر بوده است.
مورد دوم اینکه ورزش نوجوانان میتواند رشد روانی ـ اجتماعی مناسب را از طریق یادگیری مهارتهای مهم زندگی همچون MacDonald Kamaroa Geme Bortoli, Bertollo, Comani, Robazza Felak کار تیمی، انضباط، رهبری و خودکنترلی به ارمغان آورد و سومین بعد اینکه کودکان، مهارتهای حرکتی را یاد میگیرند که اساسی را برای مشارکت مادامالعمر و موفق در ورزشها را فراهم میآورد (فلاک، 2011؛ فرازر، توماس و کوته، 2006).
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجهگیری هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ بین جو انگیزشی، رفتارهای مربیگری، رضایت از نیازهای روانشناختی پایه و تعهد ورزشی در بین دختران نوجوان ورزشکار بود.