چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت مولفه های سازمان یادگیرنده و تطابق آن با استراتژی های کارآفرینانه در سطح سازمان فنی و حرفه ای شهرستان ارومیه بود. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان سازمان فنی و حرفه ای شهرستان ارومیه میباشد. نمونه آماری شامل ١٢٠ نفر شاغل در سازمان فنی حرفه ای بوده که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه ی سازمان یاد گیرنده و استراتژی کارآفرینانه استفاده گردید. برای سنجش میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ، پرسشنامه سازمان یاد گیرنده ٠/٩٠ و استراتژیهای کارآفرینانه ٠/٨٢ به دست آمد. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی تی، فریدمن و روش مدل معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شده است . نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که مولفه های سازمان یادگیرنده در سطح جامعه آماری بالاتر از میانگین بوده و از وضعیت مطلوبی بر خوردارند. همچنین مولفه های سازمان یادگیرنده با برخی از استراتژیهای تطابق داشته و در برخی موارد تطابق نداشته است .
خلاصه ماشینی:
برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که این ضریب برای پرسشنامه استراتژیهای کارآفرینانه ٠/٨٢ و برای پرسشنامه سازمان یادگیرنده ٠/٩٠ به دست آمد یافته ها جدول ١: آماره های توصیفی سازمان یادگیرنده مولفه ها مینیمم ماکزیمم میانگین انحراف معیار چولگی کشیدگی میانگین تی نظری قابلیت فردی 15 29 23/91 2/56 2750 14 18 مدل ذهنی 21 38 31/68 3/32 3599/85 17 24 آرمان مشترک 14 33 27/84 3/54 3230 19 21 یادگیری تیمی 17 34 27/63 3/73 3261 17 21 تفکر سیستمی 7 29 23/13 3/68 2776/67 22 18 سوال اول : سازمان فنی حرفه ای از نظر ویژگی های سازمان یادگیرنده در چه وضعیتی قرار دارد؟ جدول ٢: میزان متغیرهای مورد بررسی در سازمان یادگیرنده درجه سطح ضریب متغیرها عدد T میانگین .
جدول ٣: نتایج آزمون فریدمن تعداد کای -اسکور درجه آزادی عدد معناداری 0/000 4 249/638 106 جدول ٤: رتبه بندی مجموع شاخص های سازمان یادگیرنده با آزمون فریدمن رتبه متغیرها اولویت میانگین ١ مدل ذهنی اول 4/58 ٢ یادگیری تیمی دوم 3/47 ٣ آرمان مشترک سوم 3/35 ٤ قابلیت فردی چهارم 1/83 ٥ تفکر سیستمی پنجم 1/77 سوال دوم : سازمان فنی حرفه ای کدام نوع استراتژی را برای کار آفرینی خود بکار گرفته است ؟ بر اساس چارچوب نظری پژوهش ، استراتژی کارآفرینی در قالب سه بعد نوآوری سازمانی ، تأسیس واحدهای فرعی و کارآفرینی سازمانی مورد سنجش قرار میگیرد.