خلاصه ماشینی:
امروزه شناخت فولکلور و به بیانی گردآوری و تدوین فرهنگ عامیانه گسترهی فراوانی یافته است و محققان،علاوه بر مطالعهی قصهها، ترانهها،مثلها،باورداشتهای عامیانه و غیره حوزهی خود را گسترش داده و مسائل قوم شناسی و تیره شناسی و به طور کلی حوزه کلی اجتماعی را نیز مورد توجه قرار دادهاند.
مطلب حاضر ترجمهای است از نوشتهی اوید دنسوشیانو (1938-1873)زبان شناس و فولکلوریست و مورخ رومانیایی و با اینکه سالها از چاپ آن میگذرد و رومانی نیز دستخوش تغییراتی شده است،اما این مقاله به لحاظ نوع نگاه شیانو به فولکلور،فولکلور شناسان رومانی آن را به عنوان بیانیه تلقی میکند.
اما امروزه مفاهیم دیگری را در بر میگیرد و حوزه تخصص کسانی که در پی گردآوری آثار عامیانه هستند را نیز شامل میشود نقش عمدهی توماس تثبیت این اصطلاح بوده است.
این مطلب به آن معنا است که فولکلور باید ما را به سمت جنبههای روان شناسی هدایت کند و کسی که به دنبال جمع آوری اشعار و ترانههای عامیانه،قصه،باورها و غیره میباشد،سهم این مواد را در رسیدن به نتایج روانشناسی قومی مدنظر قرار دهد.
اما آیا این مواد برای یک برداشت روان شناسانه و نتیجهگیری مطئمن و شناخت روح یک ملت کافی است و میتواند مفید باشد،اگر پاسخی مثبت داشته باشد،پس روانشناسی روستایی مان شبیه روان شناسی یونانیان باستان و مصریان قدیم خواهد بود.
البته باید این موضع را مدنظر قرار داد که برخی از اشعار همراه با آداب و رسوم در میان مردم باقی مانده است بیآنکه-حتی زمانی که خوانده میشوند-عینیت یافته باشند.