چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل عاملی موانع بازاریابی جذب و توسعۀ هواداران باشگاههای لیگ حرفهای فوتبال ایران است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. با توجه به ماهیت پژوهش، کلیۀ مدیران عامل و هیئت مدیرۀ باشگاههای لیگ برتر فوتبال (90 نفر)، کارشناسان فوتبال (150 نفر) و برخی از استادان مدیریت ورزشی دانشگاههای کشور (120 نفر) که با موضوع پژوهش آشنایی کافی داشتند، جامعۀ آماری پژوهش را تشکیل می دادند. با استناد به جدول حجم نمونۀ مورگان، در گروه مدیران باشگاهی (63 نفر)، اعضای هیئت علمی دانشگاه (60 نفر) و کارشناسان فوتبال (98 نفر)، بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری اولیه بر اساس مطالعۀ مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش طراحی شد که پس از اظهار نظر 15 نفر از استادان دانشگاه و کارشناسان فوتبال، تعدیل شد. سپس، برای تعیین روایی سازه از روش آماری تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد. مقدار معیار کایزر، مایر، الکین برای تعیین کفایت اندازۀ نمونه برابر 718/0 و سطح معنیداری آزمون کرویت بارتلت برای بیان همبستگی بین متغیرها 001/0 بود. همچنین ضریب آلفای کرونباخ آن در مطالعۀ راهنما 838/0 بهدست آمد. یافتهها نشان میدهد هفت عامل مدیریت روابط عمومی، مکان، قیمت گذاری، کانالهای توزیع، قدرتهای فراسازمانی، محصول و مدیریت کیفیت و فرآیند بهعنوان موانع مهم جذب و توسعۀ هواداران قابل شناساییاند. این عوامل در مجموع 56/49 درصد واریانس موانع بازاریابی جذب و توسعۀ هواداران را تبیین میکنند. بنا بر نتایج آزمون فریدمن، اولویتهای موانع بر اساس میانگین رتبه بهترتیب عبارتاند از: محصول (16/4)، مکان (09/4)، قدرتهای بازار (01/4)، قیمت گذاری (84/3)، روابط عمومی (72/3)، فرآیند (68/3) و کانال توزیع (26/3). توصیه میشود مدیران بازاریابی سطوح مختلف فوتبال ایران با در نظر گرفتن عوامل شناساییشده و اولویت بندی آنها برنامه ریزی مؤثری برای جذب و توسعۀ هواداران صنعت فوتبال ایران داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
بدیهی است گام اول شناخت برای توسعۀ هواداران موانع احتمالی است که به ناتوانی در جذب هواداران در صنعت فوتبال منجر شده است؛ بنابراین ضروری است مدیران و بازاریابان ورزشی با شناسایی تمامی عوامل مؤثر بر فرآیند تصمیمگیری مصرفکننده (هواداران) و نیز با انعطافپذیری و انطباق با موقعیت بازار و نیازهای آنها بکوشند تا سهم بازار خود را نسبت به دیگر رقبا افزایش دهند.
ساعتچیان، الهی و ناظمی (1390) در بررسی علل جانبداری هواداران به باشگاههای پر طرفدار فوتبال اشاره کردند از آنجا که وفاداری هواداران بهطور مستقیم و مثبت با طرز تلقی و نگرش هواداران ارتباط دارد، به نظر میرسد حضور کثیر هواداران برای حمایت هنگامی میسر میشود که حمایتکنندگان ورزش بتوانند نیازها و پیشفرضهای گوناگون آنها را شناسایی و ساختار برنامههای محیطهای ورزشی را بهمنظور جذب بهتر هوادار بر آن اساس سازماندهی کنند (11).
با Kim "amp; Taril توجه به موارد مذکور، این پژوهش در نظر دارد موانع بازاریابی جذب و توسعۀ هواداران لیگ حرفهای فوتبال ایران را در صنعت هواداران شناسایی کند.
بهدلیل ماهیت پژوهش حاضر، مناسبترین افراد (جامعه) برای بررسی مدیران سطوح مختلف صنعت فوتبال و افراد آشنا به مدیریت بازاریابی ورزشی بودند؛ بنابراین پژوهشگران کلیۀ مدیران عامل و هیئت مدیرۀ باشگاههای شاغل در لیگ برتر فوتبال، کارشناسان فدراسیون فوتبال (کنونی و گذشته) و برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور را که با موضوع پژوهش آشنایی کافی داشتند بهعنوان جامعۀ آماری در نظر گرفتند.