چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی ظرفیتهای بازاریابی ورزشی به منظور توسعه و ترویج رشتههای ورزشی در ایران با تاکید بر هنرهای رزمی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران ارشد رشتههای ورزشی از فدراسیونهای کاراته، تکواندو و ووشو، معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و رسانههای جمعی مرتبط با ورزش کشور تشکیل میدهند که در حدود 77 نفر بودند که به روش نمونهگیری انتخابی برگزیده شدند. پژوهش، از نوع تحلیلی ـ همبستگی بود که برای جمعآوری دادههای آن از پرسشنامه محققساخته، پس از روایی و پایاییسنجی استفاده شد (79/0═α). برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، از آزمون همبستگی پیرسون و همچنین رگرسیون چند متغیره استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش، ارتباط مثبت و معنیداری بین توسعه رشته ورزشی و عوامل سوقدهنده، عوامل جلبکننده، گردشگری ورزشی، حامیان مالی، تبلیغات و رسانههای جمعی و همچنین ارتباط منفی و معنیداری بین توسعه رشته و عوامل یازدارنده وجود دارد. نتایج پژوهش همچنین ضمن شناسایی پتانسیلهای بازاریابی ورزشی هنرهای رزمی کشور، سهم هر یک از عوامل بازاریابی ورزشی را در توسعه و ترویج رشتههای ورزشی کشور مشخص کرد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) مدیریت ترویج:مطابق دادههای جدول شمارۀ 3،مدیریت ترویج متغیر دیگر آمیختۀ بازاریابی بازار ورزش کشورمان است که متغیرهای تبیینکنندۀ آن و بارهای عاملی هر متغیر در تبیین این عامل به ترتیب در جدول شمارۀ 3 معرفی شدهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مدیریت مکان(و کانالهای توزیع):مطابق دادههای جدول شمارۀ 7،عامل دیگر آمیختۀ بازاریابی ورزش کشورمان مدیریت مکان است که متغیرهای تبیینکنندۀ آن و بارهای عاملی هر متغیر در تبیین این عامل به ترتیب در جدول شمارۀ 7 معرفی شدهاند.
به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت که نتایج حاصل از تحقیق حاضر با نظرات محققانی که نتایج تحقیقات آنان به دست محقق آمده است از جمله کلر(1993)و گلادن و همکاران(1998)،گلادن،میلن و ساتن(1998)؛گلادن و فانک(2002)،راس،جیمز و وارگاس(2006)،آکر(91991،مک کارویل و کوپلند(1994)،اورلی و نورمن(2005)،گلادن و همکاران(2001)همسویی دارد،به طوری که کارشناسان کشورمان نیز به ساخت یک نشان مناسب و مدیریت صحیح آن معتقد هستند،اما آنچه که تفاوت ایجاد میکند،این است که در مدل به دست آمده در این تحقیق،مدیریت نشان تنها توسط دو متغیر انتخاب نام و نشان مناسب تبیین میشود،این در حالی است که مدیریت نشان در بازار ورزش کشورمان متأثر از متغیرهای دیگری است که تحت عامل مستقل دیگری اداره میشوند.
به نظر میرسد انتخاب این متغیر به عنوان مؤثرترین متغیر در تبیین عامل مدیریت ترویج به این دلیل باشد که تهیۀ امکان خردهفروشسی و ارائه تشویقهایی به شکل تخفیف و نیز بهرهگیری از روابط عمومی با کلیۀ ذی نفعان به شکلی نسبتا جاری و شایع مورد استفاده قرار میگیرد،لیکن آنچه که کارشناسان در پاسخگویی به سؤالات این عامل بیشترین اتفاق نظر را داشتهاند،مربوط به تهیۀ فیلمهای تبلیغاتی بوده است و معتقدند که آن بیشترین اثر را در جلب تماشاگر و طرفدار برای مسابقات در شهر میزبان داردچرا که تهیۀ فیلمهای تبلیغاتی در ارتقای آگاهی دربارۀ شهرهای میزبان بسیار اثرگذار بوده و قادر است طرفداری و وفاداری مناسبی را در بین تماشاگران اینگونه فیلمها ایجاد کند."