چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی سرمایۀ اجتماعی خانواده و مشارکت ورزشی دانشآموزان نوجوان است. جامعۀ آماری پژوهش را مجموع دانشآموزان دختر و پسر پایۀ سوم دبیرستان در دبیرستانهای دولتی شهر رشت (5682 نفر) که در سال 91-90 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. نمونۀ آماری 415 نفر (155 پسر و 265 دختر)، با استفاده از جدول مورگان بهصورت خوشهای طبقهای انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ محققساختۀ سرمایۀ اجتماعی خانواده و مشارکت ورزشی استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه را 12 نفر از استادان صاحبنظر جامعهشناسی و تربیت بدنی تأیید کردند و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (85/0 =r ) بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از آزمونهای آماری tو رگرسیون چندمتغیره استفاده شد، عملیات آماری با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 18انجام گرفت. نتایج نشان داد روابط درون خانواده (13 درصد) و حمایت درون خانواده (17 درصد)، میزان مشارکت ورزشی دانشآموزان دختر نوجوان را پیشبینی میکند؛ همچنین مشارکت اجتماعی و عضویت در نهادهای داوطلبانه 34 درصد مشارکت ورزشی پسران و 25 درصد مشارکت ورزشی دختران را پیشبینی میکند (05/0P≤).
This study was conducted to examine family social capital and sport participation adolescent students. The statistical population consisted of male and female students in Rasht city who were studying at third grade state high schools in 2011-2012 (N=5682). The sample was 415 adolescent students (155 males، 265 females) who were selected by cluster-stratified sampling method using Morgan table. A researcher-made family social capital and sport participation questionnaire was used to collect data. The content validity of the questionnaire was confirmed by 12 sociology and sport management university professors and the reliability was calculated by Cronbach’s Alpha coefficient (r=0. 85). t tests and multi regression test were used to analyze the data using SPSS18. Results showed that the relationship of family members in home (13%) and family support (-17%) could predict female adolescent students'' sport participation. Also، social participation and membership in volunteer associations could predict 34% of boys'' sport participation and 25% of girls'' sport participation (P≤0. 05).
خلاصه ماشینی:
ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامة محقق ساختة سرمایة اجتماعی خانواده و مشارکت ورزشی بود که روایی محتوایی آن را دوازده نفر از استادان صاحب نظر دانشگاهی تأیید کردند و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد (٠/٨٥ = r)؛ در این پژوهش میزان مشارکت ورزشی دانش آموزان نوجوان سال سوم متوسطه در فعالیت های ورزشی متغیر وابسته و میزان سرمایة اجتماعی که ابعاد آن اعتماد، حمایت ، روابط ، عضویت در انجمن ها و نهادهای داوطلبانه و رفتارهای یاری گرایانه به عنوان متغیرهای مستقل عمل می کنند، است .
نتایج و یافته های تحقیق براساس نتایج پژوهش حاضر میانگین میزان مشارکت ورزشی در بین پسران ٧٣٨/٤١ دقیقه در هفته است ؛ درحالی که برای دختران ٣١٣/٨٧ دقیقه در هفته بود و این تفاوت به لحاظ آماری معنادار است (٠/٠٠١= Sig) همان گونه که در جدول ١ آمده است ، مؤلفه های عضویت در نهادهای داوطلبانه و انجمن ها، حمایت خانواده ، روابط درون خانواده ، اعتماد به اعضای خانواده بیشترین میانگین را به خود اختصاص داده اند (میانگین مؤلفه های سرمایة اجتماعی خانواده در طبقة لیکرتی پنج ارزشی ارزیابی شده است ).
با توجه به اینکه میانگین حمایت درون خانواده از دختران ٣/٩٤ است و در بین دیگر ابعاد سرمایة اجتماعی غیر از عضویت در نهادها و انجمن های داوطلبانه بالاتر است ، می توان نتیجه گرفت که دختران در خانواده حمایت می شوند و این حمایت زیاد از دختران ، نیازهای اجتماعی آنها را به نوعی مرتفع می سازد و آنها نیازی به عضویت در باشگاه ها و رفتن به مدرسه پیاده یا مشارکت ورزشی در گروه دوستان را در خود نمی بینند.