چکیده:
با توجه به تحولاتی که در جوامع بشری به دلیل تغییرات سریع علمی و تکنولوژیکی رخ داده است، بهرهمندی از میانرشتهایها، ضرورتی اجتنابناپذیر است. لازمۀ تولید و اجرای موفق برنامههای درسی میانرشتهای،ارزشیابی و به تبع آن بازنگری مداوم، است. هدف اصلی تحقیق حاضر، ارزشیابی برنامههای درسی میانرشتهای علوم انسانی در آموزش عالی ایران است. حال این سؤال مطرح میشود که وضعیت موجود این برنامهها در آموزش عالی ایران تا چه میزان با وضعیت مطلوب انطباق دارد؟برای پاسخ به این سوال از روش پژوهش ارزشیابی بر بنیاد رویکرد آمیخته استفاده شده است. جامعۀ آماری در این پژوهش شامل برنامههای درسی میانرشتهای علوم انسانی نظام دانشگاهی ایران است. متناسب با متغیرها و چهار گروه اطلاعرسان این تحقیق، روشهای جمعآوری دادهها تعیین شد. نتایج حاکی از آن است که تمامی مؤلفههای برنامۀدرسی، (شامل اهداف، محتوا و سرفصلها، روشهای تدریس و ارزشیابی، و نیز دورههای بازآموزی) نیاز به بازنگری و تحول بنیادی دارد.
According to scientific and technological changes that are emerging in society، the necessity of using interdisciplinaries is unavoidable. Successful development and implementation of interdisciplinary curricula need evaluation and revision continuously. The main aim of this study is to evaluate the humanities interdisciplinary curricula in higher education of Iran. Now the question is: «How much the current status of the curricula in higher education of Iran is adapted with the desired status»? To answer this question، evaluative research method، based on mixed methods، has been ussed.The population of this research includes humanities interdisciplinary curricula in higher education of Iran. Methods of data collecting were determined according to research variables and four study groups. The findings indicate that all components of the curriculum (including objectives، content and topics، teaching and evaluation methods، and retraining courses) need to be reviewed and be changed fundamentally.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی کیفیت برنامه های درسی میان رشته ای علوم انسانی در نظام دانشگاهی ایران Evaluating the Quality of Interdisciplinary Curricula of Humanities In Iranian Higher Education سولماز نورآبادی ١ S.
در گام دوم تحقیق ، برای گردآوری اطلاعات در بخش کیفی پژوهش ، برای دو منبع اطلاع رسان اساتید سه دانشگاه انتخاب شده در سه میان رشته ، و متخصصان تولید و اجرای برنامه های درسی میان رشته ای، فرم مصاحبه ای تدوین شد که سؤالات آن به صورت نیمه ساختاریافته مبتنی بر شاخص های ارزشیابی بود.
منابع اطلاعاتی مربوط به متغیرهای تحقق اهداف برنامۀدرسی، مناسب بودن محتوا و سرفصل ها، روش سازماندهی، روش تدریس ، روش ارزشیابی؛ عبارتند از متخصصان تولید و اجرای برنامه های درسی میان رشته ای، دانشجویان و اساتید سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برنامه های درسی سه میان رشته ای انتخاب شده (مشاوره (دانش محور)، مدیریت امور فرهنگی (مسأله محور)، علوم قرآن و حدیث (دانش - دین محور)).
بحث و نتیجه گیری برای پاسخ به پرسش اصلی پژوهش وضعیت موجود برنامه های درسی میان رشته ای علوم انسانی در آموزش عالی ایران تا چه میزان با وضعیت مطلوب انطباق دارد؟ اطلاعات لازم از اساتید برنامه های درسی میان رشته - ای مسئله محور، دانش محور، و دانش - دین محور، و دانشجویان سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای این گروه ها؛ و نیز متخصصان تولید و اجرای برنامه های درسی میان رشته ای، به دست آمده است .
Cormack & Pancini & Tout 3.