Skip to main content
فهرست مقالات

کتاب شن

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : متن ، حکایت ، داستان ، گازر ، شهرزاد ، فیلم ، بخت ، شهری ، قدرت ، باور

خلاصه ماشینی:

"شکل رخدادها به این‌گونه است که به صورت متوالی، حکایتی از دل حکایتی دیگر می‌آغازد،بدون آنکه داستان پیش‌تر به‌ پایان رسیده باشد!شگفت آنکه این نقص ذاتی-ساختار هزار و یک‌ شب را می‌سازد... به قول‌ اکتاویوپاز:(هر اتاقی مرکز جهان است!) پیگیری داستان‌های هزار و یک شب تنها از خلال توجه دقیق به‌ شکل وقوع رخدادها و چگونگی چینش آنها مقدور است و یا اینکه ما با هر قصه‌ای به عنوان متنی مجزا و مستقل برخورد نماییم!برای مثال‌ نمونه‌های کوتاهی می‌آوریم:«حکایت حاتم طایی و خاتون چین» (نسخه‌ی گوتنبرگ ص 2034 تصحیح موسی فرهنگ،1339 ش):در این حکایت چندین حکایت دیگر نیز می‌آید،حکایت نقاش،حکایت‌ گازر،حکایت رمال کور. هنگامی‌که گازر شروع به نقل قصه‌ی خود برای حاتم می‌نماید،داستان حاتم همان‌جا مقطوع شده و با سرفصل‌ مشخص(حکایت گازر)قصه‌ی جدیدی آغاز می‌شود که شخصیت‌ اصلی آن گازر است:«حاتم چون واقف قصه‌ی آن مرد شد،آهنگ مکان‌ گازر کرده و سالک طریق سخنوری... سوالی که پیش می‌آید این است که:آیا می‌توان هزار و یک شب را موجودیتی لایتغیر و لایتجزا دانست؟ به هر تقدیر،عده‌ای از محققان ایرانی و غربی معتقدند که هزار و یک‌ شب ریشه در افسانه‌ها و باورهای ایرانی دارد و در اصل-متنی است‌ ایرانی. صرف‌نظر از قضاوت در باب این مطلب،نگاهی اجمالی داریم به‌ شکل رخدادها و تطور شخصیت‌ها در هزار و یک شب: در ایران‌باستان بحث فره‌باوری،و در نتیجه شکل‌گیری طبقات‌ مختلف،نکته‌ای برجسته بوده و خارج شدن فردی،از طبقه‌ای که به آن‌ تعلق داشته،تقریبا امری ناممکن به حساب می‌آمده است. در پایان شب‌ها(که به‌ زعم نگارنده ادامه دارد)ملک مجذوب و مفتون کلام(این‌ قدرت جادویی تاریخی-این نیروی متراکم ویرانگر) گشته و جان شهرزاد ضدتقدیر-از تباهی نجات می‌یابد..."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.