چکیده:
ادبیات از جمله عوامل اساسی در تبلیغ و اشاعه هر دین و آیینی به شمار می رود، و ادیبان در هر عصر و دوره ای، گاه برای ابراز باورهای دینی و اعتقادی خود از قلم ، بیان ، عاطفه ، احساس و قدرت خیال خود کمک گرفتـه انـد، ازهمین روست که میتوان میان ادبیات و دین پیوندی قائل شد. شعر شیعی نیز یکی از شاخه های مهـم و بـارز ادبیات به شمار میآید که از زمان پیدایش آن یعنی صدر اسـلام تـا بـه امـروز، نقـش مهمـی در تعبیـر و بیـان احساسات شاعران نسبت به عقاید مهم مرتبط با شیعه ، ایفا نموده است . حضرت علـی(ع ) یکـی از بـزرگ تـرین شخصیت هایی است که شاعران و نویسندگان در هر عصر و زمانی و نیز به هر زبان و گویشی به مدح یـا رثـای ایشان پرداخته اند. معروف عبدالمجید، شاعر معاصر مصری، پس از پذیرش مکتب تشیع ، بخش عظیمی از دیوان خویش را به مدح و رثای ائمه ی اطهار(علیهم السلام ) اختصاص داده است که امام علی(ع ) بیشترین سـهم را در این دیوان داراست . شاعر ضمن اشاره به مقام و منزلت امام علی(ع )، به مسـائلی ماننـد غـدیر خـم ، شـجاعت و حماسه های امام علی(ع )، طلب شفاعت و شهادت آن حضرت اشاره نموده است . پژوهش حاضر میکوشد با تکیه بر روش توصیفی – تحلیلی ضمن معرفی شخصیت شاعر، مدح علوی را در دیوان وی مورد بررسی و تبیین قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
"به عنوان مثال می توان به حمایت پیـامبر اکرم (ص ) از حسان و سلاح شعر او در برابر کفار اشاره کرد، پیامبر اکرم در مورد حسان چنـین مـی گویـد «لاتزال مویدا بروح القدس مانصرتنا بلسانک »( امینی، ١٩٩٤: ٤٧) (در شأن و منزلت ما بیت شعری گفتـه نمیشود مگر آنکه مؤید به تأیید الهی و روح القدس باشد)؛ یا میتوان به اهداء برده از جانب امام رضـا(ع ) به شاعر شیعی معروف عصر عباسی، "دعبل خزاعی" اشاره کرد( الحمـوی، ١٩٩٣: ١٢٨٤/٣) ایـن پـاداش جهت سرودن و انشاد قصیده تائیه ی دعبل در رثاء اهل بیت (ع ) و در محضر امام رضا(ع ) بود که به قصیده مدارس آیات نیز شهرت یافت : مدارس آیات خلت من تلاوة و منزل وحی مقفر العرصات بیشتر مضامین شعر متعهد شیعی تا قبل از حادثه کربلا، معطوف به مسأله خلافت بـود.
این اشعار براساس واقعیـت و بـه دور از غلوهـای شـاعرانه ، سـاده و بدون تکلف است و همانطور که گفته اند: "هرچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند"، هر فردی با یـک بـار خواندن اشعار وی میتواند با تاریخ حیات حضرت علی(ع ) و منزلت ایشان در نـزد رسـول خـدا(ص ) آشـنا شود، گرچه شاعر در جاهایی حتی وارد مسائل جزئیتر شده اما متناسب ظرفیت این نوشته تنها به برخی از آنها اشاره میشود.
Associate Professor, Department of Religious studies at the University of Qom / Quarterly Journal of Nahj-ol-balagha Research 4 / Vol 2, No. 8, Winter 2014 Analysis of Baqy Crime in Alavi Procedure and Iranian Penal Code Enacted in 2013 Jafari, F.
Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Bu-Ali Sina University / CONTENTS A comparative study of parenting styles with Imam Ali parenting style in letter 31 of Nahj-ol-balagha ........................................................................................."