چکیده:
ریاضی از شاخه های دانش موردعلاقه ایرانیان، قبل از اسلام است. توجه به ریاضی بعد از اسلام و در پرتو آموزه های دینی با فراز بیش تری ادامه یافت اما با فرودهایی نیز همراه شد، موضوعی که کم تر به نقش دولت ها و دیگر عوامل در چنین اتفاقی، توجه شده است. لذا چرایی فرازها و فرودهای علم ریاضی، هم چنان مساله پیش روی ماست بنابراین، این مقاله در پی پاسخ به این سوال است که سیر و علل اوج گیری و افول گرایی علم ریاضی در قرن چهارم تا نهم چگونه است؟(سوال) در تاریخ حیات علمی ایران هرگاه شرایط سیاسی و اجتماعی فراهم بود، دانش های عقلی چون ریاضی رشد سریعی داشت. در عوض با جبرگرایی و ناامنی های اجتماعی، دچار افت و افول می شد. (فرضیه) نوشتار حاضر، به دنبال تصویرگری نقش ایرانیان در علم ریاضی به تاثیر از اسلام و تصویرسازی تاثیر نامطلوب رکود علم ریاضی به دلیل دور شدن حکومت و ملت از دین است (هدف) که به شیوه توصیفی- تحلیلی و مطالعه تاریخی- سیاسی موردبررسی قرار می گیرد. (روش) حاصل آن، کشف رابطه معنادار بین هویت جبرستیزی ایرانیان با رشد علم ریاضی و آگاهی از پیوند بین جبرگرایی حکومت ها و فرود علم ریاضی است. (یافته)
Mathematics is considered among the sciences which were always interesting to Iranians. After the emergence of Islam and in the light of religious teachings mathematics was even regarded more important than before، however it had its own downsides which were mostly analyzed without considering the role of governments and other factors. Therefore، the question of the present paper is: What are the reasons behind upsides and downsides of mathematics from the fourth century to ninth century? (Question) In history of sciences in Iran، logical sciences such as mathematics developed strongly whenever social and political situations were suitable. On the other hand، in a determinist and insecure society it was significantly weakened. (Hypothesis) The goal of the present paper is: Depicting the role of Iranians in Islamic era in developing mathematics and also representing the downfall of mathematics due to diversion of government and people from religion. These goals will be analyzed by means of descriptive – analytical methods along with historical – political study of the subject. As a result، a significant relationship between the identity of opposing determinism among Iranians and development of mathematics is revealed; while with determinist governments، mathematics faced downfall.