Skip to main content
فهرست مقالات

درک زمان و مکان در نقاشی ایرانی سکوت...

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : نقاشی ، هنر ، رنگ ، تصویر ، مکان در نقاشی ایرانی ، نقاشی ایرانی ، خط ، طبیعت ، نقاشی ایرانی سکوت ، درک زمان و مکان

خلاصه ماشینی:

"5-شیراز؛سده‌ی نهم هجری(دوران تیموری) آثار مهم:خاوران نامه ویژگی:رعایت شیوه دو بعد نمایی در بازنمایی صحنه‌ها،توجه به‌ انسان و حیوانات،فضاسازی ساده،قرینه سازی،رنگ آمیزی متنوع، تنظیم دایره وار سطوح رنگی در صحنه،افق بلند،کوچکی آسمان، قلم‌گیری دندانه‌ای کوه‌ها و صخره‌ها،ترسیم هندسی گیاهان و گل‌ها در سطح زمین،ابرهای پیچان،به کارگیری نقوش تزیینی در بناها و اشیاء،نمایش قرار دادی چهره‌ها(ابروان باریک،چشمان بادامی،مردمک قدمت نقاشی ایرانی به‌ نقاشی‌های لرستان‌ (میرملاس-کوهدشت) و به دوران نوسنگی‌ باز می‌گردد،ولی‌ به طور دقیق‌ حلقه‌های ارتباطی‌ بین هنرهای‌ تصویری دوران‌ پیشین و دوران‌ اسلامی همچنان ناگفته‌ باقی مانده است‌ مشخص،سبیل‌های آویخته)،نظم درونی تصویر با کتبیه‌ی ابیات شعری‌ و پیوند متقابل خط و نقش. 7-هرات؛اواخر سده‌ی نهم و سده‌ی دهم(دوران تیموری) آثار مهم:خمسه نظامی،ظفرنامه،بوستان سعدی ویژگی:ظهور بهزاد با ایجاد سنتی 80 ساله در دوره‌ی تیموری و صفوی،کاربرد رنگ طلایی برای آسمان،تعادل عقل و حس،رهاسازی‌ نقاشی از کتابت،نگاره‌های مستقل،وجود شخصیت مشاهده‌گر،خصلت‌ بیانگری رنگ،تأثیر متقابل رنگ‌های مکمل،ترکیب‌بندی دایره‌وار، بازنمایی وقایع تاریخی(گزارشگری،خیال‌پردازی)،ترسیم درخت سپیدار با برگ پاییزی،چهره‌نگاری واقعی،توجه به انسان و تناسبات واقعی بدن، توجه به زندگی روزمره،اهمیت به موضوع و پس زمینه به عنوان محیط قهرمان داستانی،تأثیر متقابل انسان و فضای پیرامون،توجه به افعال‌ انسانی،توجه به بناها،باغ‌ها و چشمه‌سارها و کوهستان. 9-تبریز؛سده‌ی دهم هجری(دوران صفوی) آثار:خسمه نظامی،شاهنامه تهماسبی ویژگی:تلفیق سنت‌های هرات و تبریز سده نهم، تنوع رنگ،به کارگیری زیاد رنگ طلایی، پوشاندن زمینه با برگ و گیاه،توجه‌ به موضوعات درباری،به کارگیری‌ اشیا مربوط به زندگی در تصویر، شکست کادر،ایجاد حرکت در سراسر تصویر،ریزه کاری زیاد، تغییر صحنه بر حسب موضوع‌ (شکار،پرتحرک-داخلی، خموش و متفکرانه-بزم، یکنواخت با پیکره محدود)، پوشش لباس هماهنگ با رسم‌ صفویه و کلاه قزلباش،توجه‌ به چهره نگاری،کاربرد نقاشی‌ در طراحی پارچه و کاشی کاری، رواج نقاشی دیواری،مهارت در صحنه‌های چوپانی،تشعیرسازی بدون‌ اسلیمی،پرداختن به جزییات لباس،تنوع در نقوش تزیینی،ترکیب‌بندی اسپیرال."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.