چکیده:
در این مقاله به تبیین جامعه شناختی تاثیر اقناع تبلیغات سایت های اینترنتی بر رفتار اقتصادی کاربران زنجانی پرداخته می شود. از این رو برمبنای نظریه ی زمینه ای مایرز و آویسون، نظریه ی سرمایه ی ارتباطی جیمز کلمن، و نظریه ی تکمله پل لازارسفلد و رابرت مرتن، مسیر فرضیه های پژوهش مدنظر قرار می گیرند. بنابراین با تکیه بر نظرسنجی و مراجعه به کاربران تبلیغات سایت های اینترنتی در بین 368 نفر از کاربران زنجانی با استعانت از قواعد تعیین حجم نمونه به عنوان نمونه ی آماری و براساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و سهمیه ای، به طور تصادفی از بین مناطق مسکونی شهر زنجان انتخاب گردیدند. متعاقبا با استفاده از پرسشنامه ی هدایت شده، داده های مورد نیاز جمع آوری و به کمک مجموعه ی آماری برای علوم اجتماعی (SPSS) پردازش شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که با تاثیر بهم پیوسته ی متغیرهای تاثیرگذار، مقدار 59% تغییر در میزان رفتار اقتصادی (y) قابل تبیین است. بعبارتی با توجه به تجربه ی پیشین کاربران از سایت های اینترنتی و میزان جاذب بودن سایت های اینترنتی، با تکیه بر اعتماد بالا به سایت های اینترنتی و نیز میزان رضایت کاربران از منبع سایت های اینترنتی برمبنای ارتقاء اقناع سایت های اینترنتی، هرقدر کاربران پسر غیرشاغل با حجم پائین اعضاء خانواده، از میزان تمایل بالائی در استفاده از سایت های اینترنتی برخوردار باشند، آنگاه میزان رفتار اقتصادی کاربران در فضای تبلیغات سایت های اینترنتی بیشتر می گردد. اما نکته ی حائز اهمیت در تبیین مسئله ی آسیب شناختی فرهنگی و اقتصادی اقناع تبلیغات سایت های اینترنتی، این است که با ظهور هویت های مقاوم درقالب شبکه های اجتماعی موجود در در جامعه ی شبکه ای، این هویت های جدید در سه حوزه یعنی آسیب شناسی هویت مشروعیت بخش، آسیب شناسی هویت مقاومت، و آسیب شناسی هویت برنامه دار، با آسیب های جدی فرهنگی و اقتصادی روبرو می شوند.
In this paper Describes the to Sociological Explaining of Effect Advertise Persuasion in Internet Sites on User’s Economical Behavior، Between Citizens of the City of Zanjan. Therefore، based on the Theory of the M.D. Myers & D.E. Avison، Theory of the J. Coleman، Theory of the P. Lazarsfeld & R. Merton، the Research Hypotheses Path is Considered. It is therefore based on Surveys and Referring to User’s of Internet Sites Advertise the Among 368 People of Citizens of the City of Zanjan، with the Help of a Statistical Sample to Determine Sample Size Rules Selected Randomly of an Audience Statistical Sampling، and based on the Method Multi-Stage Cluster Sampling، and Quota. Subsequently Conducted by Using a Questionnaire Was Conducted، the Required Data were Collected and Analyzed Using has been Processed، With the Help of the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The Results Indicate that the Effect of continuous Variables Together، the 59 % change in the Economical Behavior (y) is Explainable. In other words، According to an User’s Previous Experience of Internet Sites and Rate of Absorption of Internet Sites، with an Emphasis on High Trust to Internet Sites and an User’s Satisfaction of the source of Internet Sites، based on promoting Media Advertising Persuasion. no matter how Male User’s of Unemployed with low the Volume Members، have a high level of Interest in the use of Internet Sites، then the User’s Economical Behavior is Increasing Space of Internet Sites Advertise. But the Important Point to Explanation the Problem of Economical & Cultural Pathology in Persuasion of Internet Sites Advertise، is that with the Emergence of Resistant Identities، form Social Networks in the Network Society، these New Identities in the three Field of Pathology Legitimize Identity، Pathology Resistance Identity، and Pathology planning Identity، Face with Cultural Serious Injuries.