چکیده:
درحیطه اقتصاد منطقه ای، اثرات تجمع صنعتی به عنوان کارایی تولید از وابستگی متقابل صنعتی نشات می گیرد و معمولا بنگاه ها در فرآیند تصمیم گیری آنها را صرفه های خارجی در نظر می گیرند. هدف این مقاله ارایه مدلی برای جغرافیای اقتصادی جدید براساس نظریه تجمع درون زای کروگمن (1991) در بازارهای ایران می باشد. در این راستا از طریق برآورد تابع تولید گسترش یافته سولو، اثرات صرفه های تجمع صنعتی و شهرنشینی در استان های ایران در دوره 89-1379 مورد آزمون قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد نظریه هسته-پیرامون در استان های ایران صادق نیست؛ به گونه ای که اثرات سرریز بازارهای خارجی مثبت و معنادار ولی اثر بازار داخلی از نظر آماری معنادار نیست. بنابراین توسعه زیرساخت های حمل و نقل و تقویت ارتباطات بازارها در نمایان شدن اثر سرریز بازارهای خارجی نقش تعیین کننده در رشد اقتصادی استان ها دارد.
In the field of regional economics، the effects of industrial agglomeration are defined as the product efficiency derived by industrial interdependency and the firms are usually considered to be external economies in decision-making process. The aim of this paper is to provide a model for new economic geography based on endogenous agglomeration theory of Krugman (1991) in Iranian markets. Hence، by estimating Solow generalized function، the effect of urbanization and industrial agglomeration is examined during 2000–2010 in Iran provinces. The results indicate that core-periphery theory is not correct in the provinces of Iran; so that spillover effects of outside market are significant and positive، while home market effect statically is not significant. So، developing the road transportation infrastructures and strengthening the markets linkages play a determinant role in the appearance of spillover effect of outside market and then on the growth of the provinces.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا از طريق برآورد تابع توليد گسترش يافته سولو، اثرات صرفه هاي تجمع صنعتي و شهرنشيني در استانهاي ايران در دوره ٨٩-١٣٧٩ مورد آزمون قرار ميگيرد.
1 Agglomeration Economies 2 Transport Costs 3 Gender Economic 4 Core-Periphery Pattern 5 Urban Economic 6 Regional Economic 7 Krugman 8 Economic Geography 9 Location Theory 10Hotelling Models of Locational Competition ٢.
دليل دوم براي تجمع به نظريه هاي انتخاب 1 Kuznets 2 Martin and Ottaviano 3 Fujita and Thisse 4 Baldwin and Forslid 5 Williamson 6 Heckscher - Ohlin Theory مکان اشاره دارد.
4 Dixit and Stiglitz 5 New Economic Geography 6 Localization Economies 7 Urbanization Economies 8 Marshall, Arrow and Romer وسيله يادگيري از ساير بنگاهها در صنايع مرتبط در يک منطقه محلي کسب ميکنند.
اما همگام با رشد شهرها، توليد نيز افزايش يافته است ، يعني صرفه هاي شهرنشيني که از کاهش هزينه توليد بنگاهها همگام با افزايش کل توليد شهر به دليل بزرگشدن شهرها ايجاد ميشود، سبب بهبود بهرهوري 1 Panel Data Regression ٢ براي تفکيک استانها به صنعتي و غيرصنعتي از شاخص تمرکز مکاني استفاده شده است .
اما همگام با رشد شهرها، توليد نيز افزايش يافته است و اين يعني صرفه هاي شهرنشيني که از کاهش هزينه توليد بنگاهها همگام با افزايش کل توليد شهر به دليل بزرگشدن شهرها ايجاد ميشود، سبب بهبود بهرهوري نيرويکار در صنايع کارخانه اي استانهاي ايران شده است .
Economics of Agglomeration: Cities, Industrial Location, and Regional Growth.