چکیده:
زندگی روزمره به عنوان یکی از مقولات مهم و قابل تامل در مطالعات فرهنگی، تا کنون در آراء بسیاری از متفکران این حوزه مورد بحث قرار گرفته است. با توسعه روزافزون تصاویر و نقش غالب آنها در فرهنگ و اجتماع کنونی، توجه به وجه دیداری کنشها و فرهنگ روزمره و نیز دیدمان، به مثابه ساختار اجتماعی دیدن، از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار میگردد. در این مقاله با اتکا بر نظریه نیکولاس میرزااف، یکی از نظریهپردازان برجسته فرهنگ دیداری، مفهوم دیدمان و ماهیت زندگی روزمره مورد بحث قرار میگیرد. مطالعه حوزه مصرف به عنوان عرصه قابل توجهی از زندگی روزمره، نتایج مهمی از جمله نقش اجتنابناپذیر فرهنگ دیداری در امر روزمره، اهمیت یافتن دیدمان و نیز نابسندگی زندگی روزمره به عنوان مقر مقاومت در برابر معانی هژمونیک را به دست میدهد. ماهیت میانرشتهای مطالعات فرهنگی به عنوان بستر و مصدر اصلی فرهنگ دیداری، مطالعه در زمینههای دیگر علوم اجتماعی همچون جامعهشناسی، نظریه انتقادی و مطالعات رسانه را در این پژوهش اقتضا مینماید.
Everyday life is considered one of the most notable issues in cultural studies and it is concerned by many theorists and writers of cultural studies in their works. Considering the ever increasing development of images and their dominant role in today’s culture، it is important to concern about visual dimension of everyday culture، and also the visuality، which means the social construction of seeing. This research purports to discuss the concept and the nature of everyday life building on Nicholas Mirzoeff’s theory، a distinguished theorist in visual culture. The study of the space of consumption، as a significant area of daily life، will provide important results including the inevitable role of visual culture in the everyday life and the inadequacy of everyday life as the bastion of resistance against the hegemonic power. The interdisciplinary nature of cultural studies as the substrate and the main source of visual culture، concerns other disciplines like sociology، the critical theory and media studies in this research.