چکیده:
هنر یکی از حوزههای پیچیده و مبهم فعالیتهای بشری است، تولید امر هنری و شناخت علمی از آن دو مقوله متفاوت هستند، به همین سبب مطالعات هنر، مستلزم نگاهی میانرشتهای است تا بتوان تخیل خلاق هنری را در قالب مولفههای عقل علمی بررسی کرد. پژوهش هنر به مثابه عرصهای میانرشتهای، میتواند مبنایی برای ترجمان معنای هنری به زبان علوم دیگر باشد. فهم و بیان عقلانی معنای هنری، از مدخل هرمنوتیک گام مهمی برای توسعه این فضای میانرشتهای پژوهش هنر است. هرمنوتیک اکنون به روشی برای تحلیل مفهومی پدیدهها تبدیل شده است. یکی از متفکران هرمنوتیک مولف محور، اریک هیرش است او مخالف تکثر معنایی است و معنای مطلق اثر را در دست خالق آن میداند، و با طرح تعاریف مشخص و تازهای از معنا، دلالت، فهم و تاویل، داوری و نقد به همراه توصیف دقیق و موشکافانه اثر، روشی را در فهم بنیان نهاد. در این مقاله با کنکاش در آراء و نظریات هیرش، وجوه اصلی نظریه وی و چگونگی استفاده از آن در تحلیل هنر نگارگری بررسی میشود و در نگاره «یوسف و زلیخا» اثر کمالالدین بهزاد با این رویکرد، ضمن طبقهبندی یافتههای سایرین، با جستجو در قصد مولف نتایج تازهای از فرهنگ و هنر دوره تیموری به دست میآید. از این رویکرد میانرشتهای میتوان برای تحلیل سایر آثار هنری نیز استفاده کرد. هدف این نوشتار ایجاد پیوندی میان نظریه هرمنوتیکی و هنر به مثابه عرصهای میانرشتهای است که هنرپژوهان بتوانند با تکیه بر تاویلی درست به تعبیر و نقد آثار خلاقانه و جدید بپردازند و به کشفهای تازهای برسند.
Hermeneutics is a method for conceptual analysis of phenomena. Hirsch is one of the most famous hermeneutician. In his books، he argues that the author’s intention must be the ultimate determiner of meaning. He popularized the distinction between “meaning” (as intended by the author) and “significance” (as perceived by a reader or critic) and argued for the possibility of objective knowledge in the humanities and social sciences. In this paper by exploring the ideas of Hirsch، we try to present the main aspects of his hermeneutical theory and see if it can be applied in the analysis of painting. As a case، the painting “Joseph and Zlykha” of Kamal al-Din Behzad is analyzed by Hirsch’s approach. This case shows us that how this approach can be used to analyze other works of art، especially paintings. The purpose of this paper is to establish the art of hermeneutics to understand the intended meaning of authors.