چکیده:
پژوهش را میتوان جستجوی نظام یافته وقایع و پدیدهها برای کشف حقایق و دستیابی به داشته های جدید معرفی کرد. فرآیند پژوهش و مدیریت این فرآیند در هر سه سطح فردی، گروهی و سازمانی به ویژه اگر تحقیقات دانشگاهی مدنظر باشد از مسائل پراهمیت و بحث برانگیز است. بر کسی پوشیده نیست که دانشگاه کارآمد، آموزش، پژوهش، فرهنگ سازی و ارائه خدمات کارآمد و در نهایت توسعه پایدار را در پی دارد. مطالعه حاضر براساس ماهیت اکتشافی خویش قصد دارد در دانشکدههای مدیریت، اقتصاد و روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران و به کمک مصاحبه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) به بررسی و نقد وضعیت مدیریت پژوهشی به خصوص سنجش حد تمایل مدیریت به اعتماد یا کنترل پژوهشگران و فرآیند پژوهش بپردازد. نتایج نشان داد که مدیران و خبرگان پژوهشی معتقدند که مدیریت پژوهشی در دانشکدههای مذکور پیش از کنترل پژوهشگران گرایش زیادی به اعتماد به آنها دارد. در این دانشکدهها حد مطلوب این بود که بیشتر از استفاده از فرآیندهای کنترلی، باید به پژوهشگر اعتماد کرد. یک معیار اعتماد را میتوان رتبه علمی پژوهشگر دانست یعنی هرچه رتبه علمی پژوهشگر بالاتر باشد، بیشتر می توان به او اعتماد نمود.
Research can be considered as a systematic search for the events and phenomenon to discover certain facts and to achieve a range of new materials. Research process and its management are important issues at the levels of individual، group and organization; particularly when academic research is implied. It is clear that teaching، research، cultural infrastructures، the provision of effective services and sustainable development all are the major consequences of an effective university. Current exploratory study aims to investigate and to criticize the status of research management in three departments of University of Tehran including Management، Economics، and Psychology in terms of the tendency to trust or control of the researchers and research process by the management using interview and AHP techniques. Results indicated managers and experts believed that research management in the selected departments has a tendency to high trust and low control. Furthermore، in the departments، it is preferred that the higher level of trust rather than control should be employed. A measure of trust was known as the academic rank of the researcher. It means that the higher academic rank، the higher trust can be made.
خلاصه ماشینی:
بررسي و نقد وضعيت مديريت پژوهشي در طيف اعتماد-کنترل : مورد مطالعه دانشگاه تهران مهدي فاتح راد * محمدرضا جليلوند ** چکيده پژوهش را ميتوان جستجوي نظام يافته وقايع و پديده ها براي کشف حقايق و دستيابي به داشته هاي جديد معرفي کرد.
مطالعه حاضر براساس ماهيت اکتشافي خويش قصد دارد در دانشکده هاي مديريت ، اقتصاد و روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران و به کمک مصاحبه و تحليل سلسله مراتبي (AHP) به بررسي و نقد وضعيت مديريت پژوهشي به خصوص سنجش حد تمايل مديريت به اعتماد يا کنترل پژوهشگران و فرآيند پژوهش بپردازد.
قابل توجه اينکه ، در سال هاي اخير فرآيند تصميم گيري در مديريت به دليل تکامل روز افزون مجموعه دانش ها و نظريه هاي مختلف و همچنين به لحاظ دگرگوني در روش هاي دستيابي به اطلاعات و نحوه پردازش آنها به شدت تحت تأثير قرار گرفته است و از ميان روش هاي مختلف رتبه بندي، روش AHP به لحاظ آنکه الگوريتم آن بر اساس منطق رياضي بنا شده و سازگاري زيادي با نحوه تفکر و فرآيندهاي ذهني انسان دارد، از کارايي زيادي برخوردار گرديده است ، از سوي ديگر اين روش قادر به در نظر گرفتن شرايط و متغيرهاي عددي و کيفي به طور همزمان ميباشد، لذا استفاده از آن بسياري از مشکلات را برطرف خواهد نمود.